Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo V70 årsmodell 2001. Den har gått 392000 km. Det finns ingen detaljer på kamremsbyte efter 200000 km.
Finns det något sätt att finna ut av detta i historik? Läggs byte av rem in i datorn i bilen så att man kan ta ut en logg?
Eller måste man öppna upp och titta efter en "fransad" rem, eller hur vet man att kamremmen börjar att bli sliten?
thomasraden skrev:eller hur vet man att kamremmen börjar att bli sliten?
Det syns när du tittar på den? :)
ta loss kåpan och slå ett öga efter sprickor/fransad/slapp osv...

ska väl bytas 16k-32k-46k... eller vid vissa år om inte intervallerna kommer upp i det
Eftersom bilen har så många år bakom sig så är det ju enklast att byta remmen nu och skriva upp datum och miltal. Då kan du känna dig säker för ett antal tusen mil framåt.
Om det inte finns några uppgifter i någon servicebok, man kan ju i alla fall utgå från att det har blivit gjort efter serviceschemat, så får du göra en egen dokumentation. Kan ju även vara ett försäljningsargument om du vill sälja bilen någon gång. "Titta här, jag har bytt detta och detta och remmen bytte jag för 1 och ½ år sedan. Datum si och så!"
Jag skulle byta den direkt, troligen inte bytt då det inte är dokumenterat, en vettig
ägare ser till att det blir tydligt NÄR o vid vilka mil den byttes.
Volvo ÅF har dokumentation om den är bytt hos dom.
Jag tror inte den är bytt. Vanligtvis följer det med en klisterdekal som man fyller i och sätter på kåpan. Gör man det stora jobbet att byta rem orkar man nog med stolthet fylla i dekalen för att "kröna" jobbet.
Precis som sägs i inlägget ovan så satte VOLVO-verkstaden dit en klisterlapp i motorrummet (på motorn!?) när morsan bytte rem på sin S60 -01. Jag kommer inte ihåg men rimligen bör det minst klart framgå att kamremmen är bytt samt mil och datum.

Finns ingen sådan klisterlapp så skulle åtminstone jag utgå från att inget byte skett
Per L skrev:Precis som sägs i inlägget ovan så satte VOLVO-verkstaden dit en klisterlapp i motorrummet (på motorn!?) när morsan bytte rem på sin S60 -01. Jag kommer inte ihåg men rimligen bör det minst klart framgå att kamremmen är bytt samt mil och datum.

Finns ingen sådan klisterlapp så skulle åtminstone jag utgå från att inget byte skett
Stämmer precis. Volvoverkstäderna sätter alltid dit en dekal i motorrummet med datum och miltal för senaste byte. På min V70 T5 -02 är den silverfärgad och sitter, om jag minns rätt, klistrad på den plastlåda på höger sida i motorrummet (vänster om man står framför bilen och tittar på motorn) som innehåller motorstyrenheten. Finns det ingen sådan information att gå på skulle jag byta kamrem bums.
BYT!!
Min 2,5T -05 som har bytesintervall på 18000 mil eller 10år lämnade jag in för byte när den gått 17700 mil och var 10år och 5månader. Meken sa att om han vetat hur dålig både rem och spännare varit hade han inte vågat köra den in på lyften.
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]