Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare! Köpte en volvo s80 -00 som nu efter 2 månader stannat.
Som rubriken lyder så står det: stanna omgående på displayen. Och klickar endast om jag försöker starta.

Om det hjälper , så körde jag i krypande hastighet och bromsade hårt innan jag parkerade bilen.

Finns det något jag kan göra? (som en halvhändig man)

MVH Alexander
Felmeddelandet innebär att du har minst en felkod som kan ge närmare besked om vad det handlar om. Du bör se till att få felkoderna utlästa, helst med en Volvospecifik läsare (t.ex. VIDA/DiCE). Du kan vända dig till en Volvoverkstad för att få utläsningen gjord. Om du berättar var du är kanske du också kan få hjälp med läsningen av någon här på forumet. En hel del av oss har den läsutrustning som behövs. När du väl känner till felkoderna kan du posta dem här och kanske få en del förslag på åtgärder.
Finns det något felmeddelande (felkod) som faktiskt förhindrar start av motorn? Och, om exempelvis manöverledningen till "solenoiden" glappar på starmotorn - blir det felkod då? Väldigt ytligt analyserat låter det ju som nån form av spänningsmatningsfel eller att batteriet (eller nån viktig anslutning) är kass och vimsar till det hela. Men vi får hoppas att fortsättning följer...
Jag håller med "rid54".

Spänningsfall förklarar alla symptomen med att motorn stannar och "bromsfel" varningen samtidigt.
Datorer får spunk vid för låg spänning.

Säkerställ därför att det finns tillräckligt med ström i batteriet först.
Om det inte finns ström, sitter felet i generator, batteri eller kabelanslutningar.

Annars är det felkoder som gäller!
Problem med att det bara klickar låter onekligen som svagt batteri. Hade exakt samma fel på min S80 -02. Ena cellen i batteriet var helt död, och en annan cell på ~50 % (enligt syramätare). Nytt batteri startade upp bilen fin-fint.

Som kuriosa: batterierna har dött med exakt sju års mellanrum i bilen. Första batteriet tillverkades -02, andra -09 och nuvarande -16.
MickeM skrev:Jag håller med "rid54".

Spänningsfall förklarar alla symptomen med att motorn stannar och "bromsfel" varningen samtidigt.
Datorer får spunk vid för låg spänning.

Säkerställ därför att det finns tillräckligt med ström i batteriet först.
Om det inte finns ström, sitter felet i generator, batteri eller kabelanslutningar.

Annars är det felkoder som gäller!
Ja det låter som en rimlig analys. Inte heller jag tror vid närmare eftertanke att det finns någon felkod som i sig själv förhindrar motorstart. Att det sedan kan finnas faktiska fel som både sätter felkod och förhindrar motorstart är en annan sak.
Din bil klickar och nekar att starta. Jag läst i någon tråd att en bil registrerar inga fel över huvud taget de första sekunderna, eftersom det är massvis med fel under startsekvensen. Så felkodsutläsning på en bil som inte startar ger inte så mycket. Eftersom det klickar i startmotorn hade jag mätt spänningen. Enklare att exempelvis kolla innerbelysningen medan du försöker starta. Slocknar den, byt batteri!

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]