Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PH240
Hej. Jag har googlat efter bästa förmåga men ej hittat något som hjälpt mig så jag sätter mitt hopp till expertisen här.

Jag får ingen kontakt med motorns styrsystem på min S80 D5. Bilen funkar och beter. sig så vitt jag vet. som den ska. Normal gång, kraft och bränsleförbrukning. Det enda felet är att Motorservice erfordras ligger som felmeddelande i displayen.

Diagnostiksystemet jag använt är ett Delphi från 2013 eller liknande. Får kontakt med bilens, samtliga, övriga system samt övriga bilar jag skruvat med. Men motorstyrsystemet på min S80 svarar inte.

Någon som vet vad som kan vara orsaken?
av andersuw
Vilka felkoder har du? Om förbindelsen mellan ECM och resten av CAN-nätet är bruten borde andra styrenheter, exempelvis CEM, sätta felkod för det avbrottet.
av PH240
Kanske får göra en ny felsökning för att dubbelkolla men jag är tämligen säker på att det enda jag fick upp var "motorns styrsystem svarar inte / kan inte upprätta en anslutning mot motorns styrsystem" - Med annan formulering, på engelska, givetvis.
av andersuw
Eftersom du har felmeddelande i displayen har du minst en felkod. Frågan är bara vilken/vilka. Det kan ju tänkas att det är fel på CAN-slingan mellan CEM och ECM (eller TCM och ECM om du har automat) men det skulle ju också kunna tänkas vara något med själva läsaren/läsningen som inte funkar.

Du kan försöka resistansmäta var som helst på höghastighetssidan av CAN-nätet (styrenheterna i motorrummet). Med alla kontakter istuckna skall värdet för resistansen mellan CAN-kablarna (partvinnad vit och grön kabel) vara ca 60 ohm. Är den istället ca 120 ohm har du sannolikt avbrott i CAN-nätet mellan CEM/TCM och ECM. Ett värde nära 0 ohm innebär att CAN-kablarna är kortslutna till varandra.
av PH240
Tack, ska kontrollmäta detta. Är can-kablarna lätt identifierade? Måste erkännas att detta är min första bil med canbus/obd så det känns som om jag bryter ny mark med allt jag tar mig för..

Har tyvärr inte tillgång till något annat diagnostiksystem men bror min har en S80 D5 från 2004. Även om den är 2år nyare borde väl en felkodsavläsning på hans bil säga mig om mitt diagnostiksystem fungerar som det ska. Kontakt med ECM på hans bil = ok diagnostiksystem?
av MickeM
Vänta nu, innan du river för mycket....

Bilen går BRA, och övrigt fungerar tillfredställande, eller hur?

Du ville läsa ev felkoder bara som en check på varför felmeddelandet i färddatorn finns, antar jag?

Om ja, så tvivlar jag på större canbus problem.
Då skulle massor av annat krångla också, samt CEM, mfl ha massor av felkoder att berätta....

Felet kan sitta i DIM också. Felaktiga varningar, är ju ett av vanligaste felsymptomen.

Men du borde få kontakt med bilens ECM ändå, förvisso.
Testa en annan läsare. Även en billig får kontakt med ECM, men inte CEM, eller dyl....

Kommer du åt tex CEM, eller DIM med en Delphi?
av andersuw
PH240 skrev:Tack, ska kontrollmäta detta. Är can-kablarna lätt identifierade? Måste erkännas att detta är min första bil med canbus/obd så det känns som om jag bryter ny mark med allt jag tar mig för..
Vi har alla varit där så det är helt naturligt. Men ja, CAN-kablarna är lätt identifierade. En vit och en grön kabel tvinnade om varandra.
PH240 skrev:Har tyvärr inte tillgång till något annat diagnostiksystem men bror min har en S80 D5 från 2004. Även om den är 2år nyare borde väl en felkodsavläsning på hans bil säga mig om mitt diagnostiksystem fungerar som det ska. Kontakt med ECM på hans bil = ok diagnostiksystem?
Ja, jag tycker det låter rimligt. Troligen är det inget fel på läsaren. Men jag vill understryka att jag på intet sätt polemiserar mot vad MickeM säger.

Betalade 3500 för det inkl. tryckrulle p&arin[…]

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&[…]

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]