Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mangesvolvo
Nyligen införskaffat mig en V70 -02 144hk automat. efter kört omkring med en f.d svensk konkurrent som jag tröttnade på efter massa strul.
Har dock lite frågor angående elektriska störningar.

Svårtstartad på morgonen. Krävs att jag får använda laddare för att få igång bilen på ett kick.
Långkörning från Göteborg igårkväll. Hade kört hela dan till sista stoppet på en mack, då vägrade den starta så fick fråga om starthjälp. Snubben satte kablarna i motorutrymmet. Funkade fint på E20 tills bilen ryckte till. Tre gånger på 80 sträckan efter Alingsås. Sen slocknade intrument panelen. Bilen gick ändå. Med fram o bakbelysning.
Märkte det att växellådan tappade kraft när instrumentpanelen slocknade. Fick stanna i höjd med Vara på en mack och dra fram reservladdaren med stickpropp. Stod där runt 20min för att vara riktigt säker på att batteriet fick ström. Växlade mellan 12,9 och 14.5v utan att motorn var på. När motorn var på, så låg den över 14,6 konstant. Men sjönk sen till 13v. Efter laddningen gick instrumentpanelen igång igen, allt fungerar. Men stängde av allt onödigt för att inte stressa på förbrukningen och höll lägre hastighet.
En sån där harmron mätar/laddare från Jula.. Har dock felmedd efter släcket. Srs air och service trots nyservad.

Kan det vara så enkelt med att köpa nytt batteri? Varta eller hamron från Jula som ligger närmast. Vilken Rekommenderas?

Sen fråga nr.2 glapp i ratten under färd i högre hastighet över 50, men inte i låg, ungefär 2cm. Styrstaget eller centrumbult?

Ja det var mina frågor, ska försöka mig på ladda upp bilen tidigt på morgonkvisten nu, hoppas på svar innan dess att jag drar iväg till Jula för att köpa in ett fräscht batteri.
Konkurrent bilen hade inte dessa problem mer än korrision in kontakterna som fallerade. Som oftast. Tills dom slutade att producera nya bilar.

Hade de gött!
av Mangesvolvo
Fick köpa loss ett varta från Jula. Ska in och nolla felkoderna imorrn. SRS service snarast. Orange varningstriangel och avgassystemet ger signal. Tändes efter en teststräcka.
Samt balansera däcken, och kolla däcktryck vid 80knyck.
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]