Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Yaniz skrev:Någon som kan hänvisa till relevant verktyg för montering/demontering av elastisk rem utan spännare, närmare bestämt ac-rem på V70III?
Kan gå med den som jag dissade i en annan tråd från biltema, den första som jag köpte (första i tråden) http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... 3_xl_1.jpg men då måste du demontera det extrahjulet som sitter på servopumpen, kan gå då. Det funkar inte vare sig på AC-Pumpen eller på servopumpen som den ser ut iaf inte på my 10.
Lossa ac-pumpen blev min lösning efter gott råd från Jens på JCARS.
Verkar som att man skulle behöva faxa dit den...

Använde diverse brytjärn ex en kofot (för att få kompressorn i läge då remmen stretade emot som den skall) Kofoten tackade för sig genom att sprätta lös och dra på mig en rejäl snyting över örat, då var bilen billig och örat blev rödblått...

Säga vad man vill men den är ganska underhållande att pyssla med, ständigt nya lärdomar. Ex att den siste djävliga konstruktionen är inte uppfunnen än.

Hm elbil kanske...

Men om några tusen mil så ligger jag unden my 12 och svär...
Yaniz skrev:Efter mycken möda har jag lyckats hitta verktyget för montering av den elastiska ac-remmen:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/ac ... t/1055302/

Enligt kundtjänst på Skandix används verktyget av Volvoverkstäderna för att rulla på elastiska remmar.

ser ut som att man bultar den på servopumpens multiremskiva och skall man ändå lossa den så vete fan om inte biltema verktyget funkar lika bra.
Yaniz skrev:Någon som kan hänvisa till relevant verktyg för montering/demontering av elastisk rem utan spännare, närmare bestämt ac-rem på V70III?
Vad är det för motor du har i din bil ??

Jag har aldrig använt något verktyg till rem montage ännu på denna bilmodell har monterat säker 150-200st remmar till Ac kompressorn

//Goose
gooose skrev:
Vad är det för motor du har i din bil ??

Jag har aldrig använt något verktyg till rem montage ännu på denna bilmodell har monterat säker 150-200st remmar till Ac kompressorn
//Goose
Motorn i min V70 2.5T modellår 2008 har beteckningen B5254T6. Beskriv gärna närmare hur du går tillväga för att få på remmen.
Har sett yutube klipp på några modeller som det ser riktigt enkelt ut att göra det på, typ rulla alt fina verktyget.
På min så var det bara att lossa kompressorn och svära över att man inte har en lyft.
Har sett yutube klipp på några modeller som det ser riktigt enkelt ut att göra det på, typ rulla alt fina verktyget.
På min så var det bara att lossa kompressorn och svära över att man inte har en lyft.
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]