Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NiclasHalmstad
Hej kära vänner!

Min spegel fälldes in halvvägs eller inte alls, precis som att det går trögt eller nått.

Jag har läst massor av inlägg kring elinfällda backspeglar som slutar fungerar och att nya kostar 2500 kr paret (2011) för gör-det-självaren eller att verkstaden tar 5000 spänn för en ny monterad och klar. Begagnat kunde jag hitta speglar för 1700 kr inkl frakt men i fel färg (hade nog gått om jag behöll mitt eget lock dock).

Jag vägrar betala 5000 eller 2500, det är ju ocker. Inte ens 1700 lät lockande.

Till slut tog jag min in i spegeln från dess baksida. En Youtube video visade hur man lyfter i plastkanten mellan svart och lackfärg uppåt och drar försiktigt utåt och snäpp så lossnade baksidan snyggt och fint. Väl inne letade jag efter elmotorn men det var för väl inkapslat ändå trots locket av.

Eftersom jag är programmerare/elektriker funderade jag på om det kan vara glappkontakt vilket är ett väldigt vanligt fel.
Kopplade loss den ena kontakten vit/grå och gnuggade in den igen i sidled, höjdled osv så att den riktigt motionerades runt så att kontaktblecken gnids inne i sin kontakt. 5-56 spray hade jag ingen hemma tyvärr.

Ingen förbättring :(

Sedan tog jag den orange kontakt som siter lite ovanför. Den var svår att få loss pga ovanliggande plast men det gick.
Samma sak här, gnuggade in den och pressade in den med en plattskruvmejsel så den gick in riktigt hårt i botten.

EUREKA - NU FUNGERADE SPEGELN IGEN. :D

Innan denna lösning testades hade jag fysiskt motionerat spegeln in och ut mekaniskt som man gör på biltvätten.
Lugnt och stadigt, kanske 10 ggr.

Men jag tror mest att det var ett EL-FEL pga glappkontakt i orange kontakt.

Så sätt igång och gnugga runt er orange kontakt om ni har problem med att spegeln inte fälls in automatiskt.

Totalt nedlagd tid på detta 1,5 timme.

Fokuserar du enbart på den orange kontakten gör du denna övning på 15 - 20 minuter.

Med vänlig hälsning
Niclas
av oldtimersmc
Lyckan att ha vunnit över en trilskande el-spegel går ej att missta sig på :D
Alltid lika kul när man "vinner" över en undermålig konstruktion/tör
Sååå grattis Niclas!
Användarvisningsbild
av helgonet1
Ja grattis och tack för feedbacken!! :-)-) Välkommen till detta eminenta forum. :mrgreen:
För sent för bild tyvärr. Bilen är nu såld. Helt felfri.
För att gardera mig extra för att bägge speglarna skulle fungera bra tog jag en tunn seg mirakeltrasa och drog i glipan mellan fäste och spegel. Sprayade med siliconspray för att det ska glida bra. Trasan blev hyfsat svart.

Kontakten går inte att missa. Den satt överst och matar sannolikt motorn med spänning.

Före rep så startade min motor men stannade omedelbart igen. Antingen glapp eller strömbegränsningsskydd som går in för att rädda motorn. Om det var det senare berodde det kanske på hög friktion vilket man löser genom smörjning.
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]