Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LottaGroning
#1140746
Trasig kabelisolering och kabelbrott verkar vara ett återkommande tema. Ex.i närheten av batterilådan etc.
Finns det någon med erfarenhet av detta problem som kan tipsa med bilder eller text om var det händer?
Jag vill gärna förebygga dessa skador, om det går.
av andersuw
#1140754
Även jag är intresserad av detta, särskilt problemet med avskavda kablar just vid batterilådan. Det verkar ju vara något man får räkna med förr eller senare om man inte förebygger det på något sätt. Eller är detta möjligen åtgärdat på senare årsmodeller som min -15?
av Schmoyoho
#1140816
Vanligt? Har aldrig hört det men min bil är tio år gammal och vissa kablar känns det ju som ska falla sönder av att man kollar på dem när man rotar under huven. Fanns ett kontaktstycke till höjdregleringen för strålkastarna, sitter i höger hjulhus och innerskärmen har skavt emot varför jag tror det kan ligga pyrt till sett till livslängd.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1141011
Det finns en biffig kabelstam under batterilådan. Den går genom torpedväggen bakom lådan. I vissa bilar har den legat för högt, och då gnager den här härvan mot underkanten på batterihyllan. När den ätit sig genom en del av det kablaget kan i stort sett alla tänkbara, och några andra, fel uppstå samtidigt.
Det som hände mig var att en betydligt mindre kabelhärva, som också går under batterihyllan, rörde vid samma kant. När den härvan gav upp försvann bland annat oljenivåkontrollen, laddtrycksregleringen och AC-kompressorn. Just kombinationen av enheter som slutade fungera gav ledtråden till vad det var.

Det man kan göra är just på detta stället förstås att lyfta batterihyllan och kontrollera att inget är så högt uppe att det skaver mot hyllans undersida.
av andersuw
#1141014
Man måste alltså ta bort batterilådan för att komma åt att se hur det ligger till därunder. Är det rätt uppfattat? Är det några knepigheter med det eller är det ett enkelt jobb?
av least
#1141017
En liten varning, om man går in och tar loss batterilådan för att se kabelstammen så är det stor risk/chans att man under "rotandet" provocerar fram ett fel av denna typen, speciellt på en äldre bil.

Men det har ni erfarna rävar koll på naturligtvis, men det kan finnas någon som inte tänker på detta.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1141059
Det är riktigt. Man får begrunda hur det ser ut därunder innan man lägger tillbaka batterihyllan.
Själva jobbet är inte konstigt, men som vanligt ska det till en del verktyg för att komma åt.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1141211
Ofta blir det nog avbrott. I mitt fall blev det faktiskt kortslutning så säkringen gick. Det var därför jag fick en handfull fel på en gång.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]