Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
Har idag en XC70 D4 AWD Summum -14 (163hk) som jag kört sen ny. Börjat titta på bilbyte och då en V60CC med D4motor och liknande utrustning.
Någon här som kört bägge bilarna en längre stund och kan objektivt förorda den ena eller andra bilen? Stor skillnad mellan dem?
Vi är ofta 1-2 personer så färdas och sällan med nåt stort i bagaget, kör ca 1500mil/år
Användarvisningsbild
av apersson850
volvo i norr skrev:Vi är ofta 1-2 personer så färdas och sällan med nåt stort i bagaget, kör ca 1500mil/år
Först fick jag för mig att det var en XC60 du siktade på, och då anser jag att det mest är en utseendefråga. XC60 är högre, jobbigare att tvätta taket på den. Men den är inte högre undertill, så frigången är densamma. XC60 har kortare överhäng, bättre utanför vägen på det sättet. Men nu ser jag ju efter ordentligt, och då står det ju V60CC, ser jag. V60 är ju mindre på alla sätt, men visst, fram får man ju bra plats och ska ingen sitta där bak blir ju bagaget inte så begränsande. Det går ju att lasta längre fram. Finns bara dragkrok kan man ta tvättmaskinen på släpet istället.
Jag valde själv XC70 för att bagaget är rejälare.
av Lövet
Helt olika bilar ju. XC70 är en konstruktionsmässigt äldre bil med framförallt klumpigare ("mer komfortabelt") uppträdande på vägen. Som kompensation är den mycket rymligare både i baksäte och bagage.

Vad är du egentligen ute efter för egenskaper?
av volvo i norr
Är ju nöjd med XC70 som bil: AWD, ljudkomforten är bra, riktningsstabil, ngt höjd kaross, VOC, nära till service där jag bor mm. Är nog en lite mindre kombibil som är målet men gärna med de bibehållna egenskaperna. Vet att många märken har de konceptet men är nöjd med Volvo och kan tänka mig att fortsätta här.
av Malmstroem
Till största del rör det sig om hur mycket utrymme du behöver.

Om någon som är längre vill sitta drägligt fram, så är baksätet mer eller mindre oanvändbart i V60 CC. Bagageutrymmet är också betydligt mindre på V60 CC än i XC70.

Kan du leva med en mindre bil får du en modernare bil som är roligare att köra. Jag behövde utrymmet och har inte övervägt V60 som enda bil -- men det behöver inte betyda att den är fel för dig. Jag har lite grann funderat på V60 CC som andrabil, där hela familjen i princip aldrig behöver tränga in sig samtidigt.
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]