Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Bilen i fråga är:
V70 2.5FT MY11 R-Design Automat.
17900 mil på mätaren.

Jag har problem med geartronic lådan.
Den slår i växlarna, känns som om den "tvekar" när den skall växla.
Lite som första gången man skulle övningsköra.

Detta händer över alla 6 växlar.
Varm eller kall spelar ingen roll.
Manuellt eller automat läge är lika illa.
Lugn körning eller full gas gör detsamma.

Står man stilla vid en stoppskylt och drar på för att komma ut så när den skall växla från 1an till 2an så händer inget.
Utan den "frikopplar" och motorn rusar, för att sedan SLÅ i nästa växel. Whiplash är bara förnamnet....
Nästa gång man stannar så beter den sig lika illa.
Men efter ett 3e stopp så börjar den att växla "normalt".

Vid 16100 mil så var bilen inne hos Mechanum för service och oljebyte i växellådan.
Efter det så upplevdes det som att lådan växlade silkeslent, dock kan det vara frågan om placebo effekt.

Vid 17200 så var bilen inne hos Bilia för service och kamremsbyte.
Jag bad även dom att titta lite extra på växellådan, då dessa symptom hade börjat att uppträda.
Dom hittade inget fel, och inga felkoder.
Dock så upptäckte dom att Mechanum ej hade bytt luftfilter, vilket skall göras vid 16000 mils servicen.
Så man blir ju fundersam på om dom verkligen har bytt oljan i lådan....
Eller har man bara betalat för det?

Och nu till det lite intressanta.
Hänger jag på husvagnen 1600kg fullbredd, så växlar lådan silkeslent, känner knappt växlingarna överhuvud taget.
Detta gäller även om man plågar bilen, då går den som en dröm.

Finns där något enkelt sätt att kolla oljan?
Liknande oljesticka, utan att skruva av oljepluggen.
För på 1900 mil, så bör ju oljan fortfarande vara någorlunda röd.
Men det är iofs svårt att klaga mot Mechanum efter 1900 mil, svårt att bevisa om dom har gjort oljebytet eller ej.
Dock så påpekade mekanikern att oljan var som svart sirap i lådan när han bytte den.

Tips och råd mottages tacksamt.
Nytt oljebyte?
Byte av ventilpaketet?
Skaffa VIDA/DICE och se i realtid om den klaga på något under körning?

Med vänlig hälsning/ Stefan
Om lådan hamnar i friläge mellan växlingarna så kallas det för shift flares och, någon får rätta mig om jag har fel, men det kan ta kål på lådan om motorn rusar upp till riktigt höga varvtal och växeln sedan dunkas i. Inte på en gång men avsevärt förkorta livslängden.

Vad står det på kvittot från oljebytet i automatlådan? Bytte man bara några liter, eller spolade man lådan? 5 L har jag hört att man brukar byta, spolar man så går det åt mycket mer, kanske 10-15 liter. Fördelen är att oljan får cirkulera överallt och att alla kontamineringar bl.a i ventilpaketet följer med ut. Just när oljan är svart som i ditt fall är det nog särskilt bra att se till att allt blir bytt.

Finns ju också en justering i VIDA för ryckiga växlingar, specifikt för gen II av lådan, men om det hjälper mot s.k flares är jag osäker på. Byte av ventilpaket känns drastiskt, tror inte de brukar bråka. Om inte lådan nu är helt spolad så skulle jag börja med att se till att den får ny olja rakt igenom. Är den servad på volvo-verkstad någorlunda nyligen så borde den väl ha nyaste TCM-mjukvaran tycker man men det kan ju också vara värt att testa låta de uppdatera den. Gör man det kan man samtidigt be om en adaptionskörning (vilket verkar krävas enl. nedanstående text), det kan ju också tänkas lösa felet. Kostar kring en tusenlapp att få det gjort. Edit: läste för hastigt, hårda växlingar verkar avse N-D och 4-5.
Spoiler »
Vid senaste service så var det bara CEM som uppdaterades.
Enligt min PST så hade växellådan den senaste mjukvaran, samt inga felkoder.

På kvittot från Mechanum står det:
O-ring (VO 1233068) 1st 22.99kr
Packning (VO 30713220) 1st 52.73kr
O-ring (VO 30735186) 1st 12.04kr
O-ring (VO 968757) 1st 21.64kr
Transmissionsolja (VO 31256774) 4st a 205.50kr = 822kr
Transmissionsolja (VO 31256775) 2st a 730kr = 1460kr

Dock vet jag inte det exakta antalet liter.
Men jag antar att att raden med 4st bör vara 1l/st.
Och raden med 2st bör vara 5l/st.
Eftersom att det är olika VO nr.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Googlar man artikelnummerna får jag det till 4x1 l och 2x4 l, alltså totalt 12 liter vilket räcker för en komplett sköljning. Så felet är ju varken oljans eller mjukvarans.

Kanske är värt att testa låta göra en adaptionskörning? Alternativet är ju att börja byta grejer och ett nytt ventilpaket inkl installation kostar väl en sisådär 15k?
Stefan_KG skrev:Dock så upptäckte dom att Mechanum ej hade bytt luftfilter, vilket skall göras vid 16000 mils servicen.
Så man blir ju fundersam på om dom verkligen har bytt oljan i lådan....
Eller har man bara betalat för det?
Mechanum hade rätt och Bilia fel när det gäller luftfiltret. Det skall bytas var 6000:e mil alltså vid 18000 mil, inte 16000 mil. Därmed finns det nog inga skäl att misstänka att Mechanum inte gjort det oljebyte (i praktiken sköljning verkar det som) i växellådan som de tagit betalt för.

Rörande sköljning är det normalt sett bättre än att bara byta olja eftersom man får ur all skit, inte bara en del. Undantag kan dock finnas. Se t.ex. sista stycket i artikeln här:

http://mdhmotors.com/transmission-flush ... nsmission/
Jag har hittills inte sett någon tydlig signal från TS sida om att de problem som nu finns också fanns före oljebytet. Där nämns bara att lådan växlade väldigt fint omedelbart efter bytet men att den upplevda förbättringen jämfört med före bytet kanske var en placeboeffekt.

När det gäller TS observation att bilen växlar bättre med släp skulle detta kunna ha något att göra med att lådan då får jobba längre på varje växel och sannolikt också belastar momentomvandlaren hårdare. Detta torde i sin tur bidra till snabbare uppvärmning av oljan/växellådsdelarna och TS noterar ju att växlingen gradvis förbättras och är värst omedelbart efter kallstart. Jag är osäker på vad man skall dra för slutsatser av detta men skulle tippa på att felet består i att en eller flera ventiler kärvar men går gradvis lättare när de och oljan värms upp.
Bara det faktum att det hänger på ett ton eller två till i bilen gör ju att den massa som ska ryckas i är större. Det maskerar hårdare växlingar, så länge de är sansade. Däremot inte riktiga stolleryck, som när lådan frikopplar, motorn rusar och så växeln läggs i igen. Om de försvinner på grund av släp då är det något annat som lurar lådan när den gör rycken.

Jag bytte olja i min låda efter 12000 mil. Då var den gamla fortfarande röd, men mörkare röd. Typ svart vinbärssaft eller nåt. Ny olja är som hallonsaft.
Ska förtydliga mig lite.

Innan oljebytet så växlade bilen normalt.
Körde även med husvagnen innan oljebytet (1 säsong).
Och det fungerade bra.

Men efter en hel del läsande i div trådar, så bestämde jag mig för att göra ett oljebyte.
Efter bytet så körde jag ca 600 mil utan minsta problem.
Sen har rycken börjat uppträda mer och mer.

Som sagt innan, så hittar inte Volvo något fel på lådan eller några felkoder.
Själv är jag ingen raketforskare, men nått fel är det på bilen.

Som ett exempel så körde jag från Malmö till Göteborg.
När jag kom in i Göteborg så släpte jag gasen och lät bilen motorbromsa.
Och när den skulle växla ned, så ryckte den kraftigt.
Så den beter sig ungefär likadant om den e varm eller kall.

Ventilpaketet får man för 4.5k från England.
Men det känns som en lite väl stor operation att göra hemma i garaget.

Som "apersson850" skrev, att något lurar lådan.
Igår ville inte bilen starta, batteriet var stendött.
Det är det 3:e batteriet på ca 1000 mil.
Normalt?
Stefan_KG skrev: Det är det 3:e batteriet på ca 1000 mil.
Normalt?
Mina batterier håller 20,000 mil och inte 300 mil som för dig. Men jag startar inte bränslevärmaren innan motorn gått igång och generatorn börjat ladda.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]