Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne13
Kan ej få upp min baklucka då låset har "hakat" upp sig,
Samtidigt som jag andvände fjärrkontrollen för att öppna bilen, tryckte en kompis in knappen på bakluckan.
Då fastna den där och det går inte o få öppnat luckan.

Ser att knappen rör sig när jag andvänder fjärren för att öppna/Låsa..
Men att det fortfarande är låst.

Hur gör jag för att låsa upp den?
Går det inifrån på ngt sätt??

Väldigt tacksam för svar!

Daniel
Användarvisningsbild
av #27
Hej Danne13.

Jag tror att du får försöka att ta bort panelen på insidan och se vad som har hänt.. ??:-/
av Frigge
Brukar gå att få upp med nyckeln i låset bak. Mekanismen till öppningsknappen har nog bara hängt sig lite.
Användarvisningsbild
av Micke™
Danne13. Har råkat ut för samma fenomen själv ett par gånger. Jag lyckades inte med hjälp av nyckeln, fick krypa in i bagage och montera bort hela kistan. Det är volvo's konstruktion som är lite puckad, själva mekaniken glider av sitt spår när man larmar av samtidigt som nån trycker in knappen till bagageluckan. så den går i baklås.
av TheDriftKing
Hej, jag har råkat ut för exakt samma problem just nu, jag har aldrig försök öppna med nyckel i låset förut men idag så råkade en bekant testa det och då har den hakat upp sig.

Nu går det inte att öppna vare sig med knappen eller nyckeln.
Jag måste krypa in genom baksätet.

Försöker förstå hur låset fungerar på insidan, men det är påtok för komplicerat :???:
av TheDriftKing
Jag bumpar den här tråden som en sista desperat lösning, jag har bokat tid på en verkstad på tisdag.
Jag pratade med en mekaniker och hans teori var att låset gått i baklås, men dom skulle ha ca 2000 för att lösa det.

Letar billigare alternativ, men när inte ens min *småkrimminella* kompis lyckas öppna bakluckan kanske det är dags att kalla in Volvos egna mekaniker.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Hände Mig samma sak, körde in en massa låsolja så gick den att öppna till slut. Batteriet i fjärren hade tagit slut när det hände, ska tydligen använda nyckeln emellanåt.
av TheDriftKing
Här kommer lösningen på problemet om fler drabbas:
Vad man ska göra är att krypa in genom baksätet, skruva bort panelen över låset trycka in en svart sprint medan en kompis öppnar luckan utifrån.

Sen får man skruva ihop allt igen och klart.

Bonus nu har jag tömt en halv burk låsolja i låset :D

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]

https://aeromotors.se/kataloog/article/7163682/p-8[…]