Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en v70N -05 som gått 24k mil. Hade tänkt att ha kvar denna och köra slut på den "Volvo rullar hur långt som helst".
Har därför precis lagt in nästan 20kkr på att byta samtliga bromsskivor m.m.
10 mil senare så rasar antingen koppling eller växellåda (verkstan(Bilia) kunde inte avgöra vilket). Fick prisuppgift på 15-50k beroende
på om det var koppling eller växellåda.
Nån som har tips på vad göra för att förlora minst pengar på detta? (Har köpt två nya kior så är inte aktuellt att laga och behålla).

-Sälja bilen som defekt?
-Sälja bilen i delar? Bromsskivor m.m är ju i princip oanvända.
-Laga (vad kan det kosta att laga koppling eller växellåda på en icke-märkesverkstad? )
För det första är du i fel forumdel med en V70 2005'a.

För det andra ska du verkligen byta verkstad, och upplysa alla om deras bluff:
Hur i h-e kan byte av alla bromsskivor +belägg kosta 20.000kr?
Material =. 4500kr inkl handbroms.(kostnader är tilltaget, och inte det billigaste)

Det tar kanske 3h på märkesverkstad. = ca 3000 - 3,500kr arbete.
=8000kr och det är DYRT!
Det går lätt att få billigare gjort.
Men var är övriga 12,000kr?

Växellådsras utan att det varit oljud innan, eller efter "händer inte"!
Otroligt ovanligt isf!

Plötsligt kopplingsras händer, men då oftast slavsylindern. = kopplingsbyte, och DET kan kosta runt 20,000kr på Volvoverkstad.

Steg1:
Kolla noga att det inte bara är en drivknut som gett sig.
Volvoverkstaden har bara konsulterats över telefon eller dyl antar jag?
Eller har dom tittat på den i verkstaden?

Kolla varje drivaxel, medan nån släpper upp kopplingen. (Drivaxel/knut är en överkomlig rep, och lönar sig stort att fixa och sälja fungerande bil.
Inget skall röra sig utanför växellådan, om det är kopplingen eller växellådan spm är paj.

TEORETISKT är bilen värd mer i delar, men det kräver att du demonterar allt, förvarar allt, OCH får allt sålt till slut.
Fina strålkastare, stereon om det är en HU-850, försvinner fort, och med andra mindre detaljer ger det nog som komplett defekt bil, men sen ska du avyttra resten. Tveksamt!
Defekt går den nog att sälja (billigt), men okomplett, kan tom bilskroten nobba.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Ja, fel forumsdel som sagt...

Heh, 20k för skivor+belägg... Tror jag lagt ner 2000kr på mina bromsar, då är det nya belägg, nya skivor bak, ny handbroms och nya ok runt om :roll:
Eller ja, ska man vara petig så köpte jag ju en koningssats och 4 nipplar också, så säg 2500kr i runda slängar för koningssatsen och helt nya bromsar förutom framskivorna(som kostar under tusingen. Dvs totalt ~3500kr).
Tidsmässigt med en domkraft och pallbockar där endast ett hjul lyfts i taget kanske ett sånt byte tar 4-5h med kafferast och luftning.
Med lyft så har jag svårt att tro att det tar mycket mer än 1½h för skivor+belägg, om ens det. Det är typ 28 bultar totalt, varav 20 är för fälgarna. :roll:
Ska oken bytas så ska dom bara skruvas ur från bromsslangarna/röret, sen dit med nya oken och lufta. Luftning tar allt mellan 5min och 15min, beroende på hur duktig man varit med att låsa bromspedalen medans oken var borta.

En växellåda som rasar utan oljud innan är ytterst sällsynt, och dom ytterst få gånger det händer så smäller det bara till och det blir tvärnit på bilen - något jag själv varit med om, och det är fasen inte kul :| Men även den lådan hade missljud för sig ~1mil innan den totalhavererade.

Kopplingen kan däremot rasa när som helst, rätt som det är, utan förvarning. Det vanligaste är slavcylindern, näst vanligaste är att fjädrarna på tryckplattan går av, men det brukar ge skrammel och rassel.
I vilket fall är det ner med lådan som gäller. För 85x70(som vi behandlar i denna forumsdel...) är det en kostnad på ca 8-10k, och jag tror knappast det är lättare/billigare på en -05a!
Sen tillkommer material såklart. Koppling till våra(85x70..) kostar ungefär 3000 om man kikar runt lite. Slaven har jag för mig ligger på en tusing.
Nu vet jag inte vad det är för växellåda i en -05a, men till våra bilar så kostar en vanlig M56a typ 2-2500kr på skroten. Väldig billig iaf(i det stora hela). Så då tittar vi på en kostnad på bortåt 15k. Men det kan likväl bli ännu dyrare, jag vet som sagt inte vad -05or har för lådor eller hur omständigt det är att ta ner växellådan på dom...
En Volvo V70N år 2005 med manuell 5vxl låda har antingen M56LK eller M56H beroende på motoralternativ.
Dvs lika som senare V70I.
Kopplingbytet är enormt lika V70I.

AWD heter M58 om den är manuell 5vxl

Lådorna går att byta mellan, (är jag ganska säker på).

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]