Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Jag har nu haft min bil, en V60 CC D4 AWD Aut MY17, i snart 1 månad. Förbrukningen jag haft dom 2 senaste tankningarna har legat på 0,69 - 0,71, alltså ca 0,7 l/milen. Då har jag kört ca 50% landsväg, ca 30% 70-90 väg och ca 20% 0-60 väg. Jag tycker detta är mycket bra för denna bil och jag är mer än nöjd med 5cyl motor och automat. Det är mycket skriverier hit och dit om att vänta på VEA motorn och 8 växlade automaten. Jag är mer än nöjd hittills med mitt bilköp. Vad VEA mm gör för skillnad bryr jag mig inte om för det är en hypotetisk fråga i nuläget. Siffrorna fick jag från tankning till tankning vid pump och färddatorn visade 0,01 l/mil fel. Automaten växlar mjukt och fint och fungerar helt utmärkt. Just det ja. Ja, jag har haft min dieselvärmare på mycket ofta för förvärmning.
Härligt att du är nöjd. Man tycker nästan D4 awd har fått oförtjänt dåligt rykte i media på senare tid, Volvo har ju filat lite här och där på den drivlinan. Sen passar det karaktäriska 5-cyl dieselljudet i en Cross Country bil väldigt bra. Dessutom verkar det vara bättre hållbarhet på den "gamla" motorn än Vea.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Med hopp om en lägre förbrukning i vår! :)
Användarvisningsbild
av CabBO
W.A.P.E. skrev:Med hopp om en lägre förbrukning i vår! :)
Ja, man kan ju hoppas den drar mindre till våren. Som det är nu så drar den ju väsentligt mindre än min T5:a gjorde. Jag är inte så noga med någon deciliter hit eller dit då jag föredrar komfort och stark motor. Det blir jobbigt i längden om man skall ha förbrukningen som prio 1 hela tiden.
CabBO skrev:Det blir jobbigt i längden om man skall ha förbrukningen som prio 1 hela tiden.
Håller verkligen med. Jag räknar förbrukning när jag tankar, för skojs skull. Det är intressant hur vissa räknar millilitrar när de tankar samtidigt som värdeminskningen på bilen är flera tusen i månaden. :wink:
simonhalmstad skrev:Härligt att du är nöjd. Man tycker nästan D4 awd har fått oförtjänt dåligt rykte i media på senare tid, Volvo har ju filat lite här och där på den drivlinan. Sen passar det karaktäriska 5-cyl dieselljudet i en Cross Country bil väldigt bra. Dessutom verkar det vara bättre hållbarhet på den "gamla" motorn än Vea.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Några fakta bakom den sista meningen ?
Användarvisningsbild
av CabBO
XC90_Executive skrev:
CabBO skrev:Det blir jobbigt i längden om man skall ha förbrukningen som prio 1 hela tiden.
Håller verkligen med. Jag räknar förbrukning när jag tankar, för skojs skull. Det är intressant hur vissa räknar millilitrar när de tankar samtidigt som värdeminskningen på bilen är flera tusen i månaden. :wink:
Jag har inte heller förstått det. Vissa åker 1-2 mil extra tur o retur för drivmedlet är 10-15 öre billigare där och då är det både extra kostnad för drivmedel och värdeminskning, men man är glad den drar lite bränsle.

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]