Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joem
Hej,

Som så många andra funderar jag nu på en polestar uppgradering till min xc70 my16. Du som, likt mig, har en likadan med 181 hp och som köpt till polestars uppgradering, hur är skillnaden före/efter? På pappret ser ju en effektökning med styva 40 hp helt ok ut, men, i praktiken? Tycker bilen går bra i originalutförande men saknar en sista "edge" (väl medveten om att det inte är någon raket jag köpt är jag ändå sugen på lite mer).

Så, har du praktisk erfarenhet kring detta mottar jag tacksamt lite feedback på om man ska pynta 10 lax på en uppgradering.
av Marlin1895
Jag har en likadan bil som du som jag nyligen fick uppdaterad. Effektökningen märks men det är inte jättestor. Bilen blir lite piggare särskilt i sportläget där det är rätt bra drag i motor och växlingar men den stora skillnaden ligger inte där tycker jag. Det är svårt att beskriva ordentligt men det blir en helt annan bil efter uppdateringen. Den går mycket mjukare och känns tightare och modernare på något sätt. Nu fick jag uppgraderingen gratis som kompensation för Volvos kludd men jag hade inte varit missnöjd även om jag hade betalat den själv.
Användarvisningsbild
av Urbis
Har också funderat på polestar som TS, likadan bil. Rätt mycket pengar och då vill man märka skillnad utan att förbrukningen sticker i väg. Skriv gärna kommentarer ni som optimerat er bil, positiva som negativa.
av oldtimersmc
Effekt är som en drog du vill bara ha mer och blir aldrig riktigt nöjd...
Mina erfarenheter, har trimmat det mesta.
av maswak02
Vid normal ekonomisk körning är skillnaden rätt minimal även om den får ett något, i mitt tycke bättre, beteende. Vid hårdare körning och omkörningar märks det så klart mer, rätt tydligt. Däremot är det som många andra trådar slagit fast ingen sportbil och kommer aldrig bli det heller. Effektökningen har ingen negativ inverkan på bränsleförbrukningen annat än att mer effekt ofta leder till att det är roligare att gasa som i sin tur ökar förbrukningen.

Jag förhandlade in Polestar i köpet men skulle nog köpt det ändå. Om inte annat vid någon av kampanjerna som återkommer.
Användarvisningsbild
av MartinS
XC90_Executive skrev:Den motorn som ger mest pang för pengarna! Småpengar för att få 40hk! 0-100 minskar från 9,5s till 8,2s så det märks definitivt. Känns mer harmonisk och kraftfull med Polestar.
Får man inte 30hk/30nm? 190-220? DÅ är det en vassare ökning på de tidigare årsmodellerna med den motorn, den som hade 163hk original, den går väl upp till 215hk. 52hk!

2.5T och T6 av tidiga årsmodeller ger också rejält med bang för bucken...
av Joem
Jag får känslan av att genomsnittssvaret bland de som uppgraderat till polestar är relativt nöjda och märker en klar skillnad (iaf på D4 an), Och helt klart är det ju som några skriver den motor som ger "most bang for the bucks" med polestar.
I mitt fall är det viktiga att märka just skillnad från originalet. Det känns s.a.s som en absolut förutsättning för att lägga de stålarna optimeringen kostar.
av para
Du kommer märka stor skillnad. Jag körde min XC70 D4AWD Classic -16 ett år innan Polestar kom och upplevde den lite slö och tråkig. Nu efter Polestar känns den mer som den ska göra. Drar skönt och man kan göra lite omkörningar utan att vara rädd att inte hinna om. Det blir ju en D5a av den.
Vet inte vart du bor men Mechanum runt Göteborg tar alltid 6900kr.
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]