Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har en gammal V70 -00 nya motorn. Startar, går fint. Kör 7 km till affären. Startar, går fint, ett stopp till. Sen börjar den smårycka, gå ryckigt på tomgång. Dör på tomgång. Stannar. Svårtartad. Stannar igen ett par timmar, sen kan den gå fint igen.

Motorlampan börjar lysa.

Ofta vid korta körningar med flera starter. Kör jag lite längre, ett par tre mil, inga problem. Då slocknar ofta motorlampan.

Nu har den jävlats mer de sista dagarna och vågar knappt köra.

Brukar lämna på mindre verkstad, men han är bortrest och åter 5 december.

HJÄLP! Snälla! :-)

/Magnus
magnusd skrev:Luftmassemätaren brukar vara en klassiker? Kan det vara det?
LMM är en klassiker om du har öppet luftfilter.
Annars inte särskilt vanligt, men händer.

Vanligare med gasspjället, men du ska få felkoder utlästa.
Annars är det rena gissningsleken, och det blir dyrt.....
Tack för svar. Nej, inget öppet luftfilter! :-)
Hoppades väl på LMM före gaspjäll för det lär vara dyrt och knappast lönt på en -00 med 45000 mil.

Det som stör mig är att felet kommer och går. Även gaspjället borde väl ge ett mer ihållande fel. Kört ett par mil idag och inga problem alls.

Hört flera "sanningar" om gasspjäll. En är att bara Volvo kan programera dem och det kostar mellan 8 och 10 tusen. Som sagt bara hörsägen. En anna "sanning" är att det inte behövs om man tar ett gasspjäll från en äldre modell, men hur gör man det om man har en -00, första modellen med nyare motor. Även detta hörsägen.
Så berätta gärna hur det förhåller sig.

edit: Jo ska kolla felkoder men har ingen som kan hjälpa mig förrän efter nyår. Och att höra vad ni proffs har för åsikt är ju fram till dess kostnadsfritt! :-)

Hälsningar och tack för svar
Magnus
Tack för svar Lucif3r. Så är det säkert.
Kört ett tiotal mil idag. Inga problem. Backar in på en parkering och den dör på tomgång. Av någon märklig anledning är det mest problem när jag backar???? Därefter hackande ojämn tomgång. När jag startar bilen om några timmar går den troligen helt OK igen.
Har du kollat felkoder, för det finns flera fel som kan ge de symptomen?

Annars:
En försiktig rengöring av spjället kan hjälpa stort, och är gratis.

Jag har gjort det utan att ens demontera spjället på sugmotorer. Turbo har spjället under insuget, och måste demonteras.

Försiktigt öppnat spjället med fingret, och torkat (försiktigt försiktigt) med en trasa in genom själva spjället
Lite bromsrengöring eller liknande sprayad på TYGTRASAN!
Inget luddande papper!
Inget hejvillt sprayande i insuget!

Konsentrera dig på att rengöra själva spjällskivan, (insidan är skitigast) och även på dess anliggningsytor i loppet, som ev kan få spjället att kärva.

Även om det ser ganska rent ut, kan det bli skillnad.
MickeM, tack för svar. Som jag skriver i tråden ska jag självklart kolla felkoder men alla som kan hjälpa mig med detta är bortresta och åter efter nyår. Har nu med sladdlös arbetslampa och ficklampa rivit och rengjort spjällhuset med VD40 och polerduk. Jösses, vad kom all denna skit ifrån? Resultat? En fantastisk förbättring. Kört ett par mil och utsatt bilen för de situationer där jag tidigare haft problem. Bilen går jämt och fint och tomgång perfekt. Vet ju inte om detta är bestående men att det är spjällhuset som krånglat är det nog inget snack om.

Vore intressant om någon av experterna ville skriva lite om spjällhus på gamla Volvo och vad som gäller. Finns 100-tals trådar men åsikterna går isär och ingen sammanfattar. Lär ju vara ett Volvos vanligaste problem efter ett antal år.

Är det lönt att rengöra? Är det lönt att kalibrera om ett slitet spjällhus eller ska man alltid byta? Vit eller gul etikett? Jag har vit etikett och min Volvo är en -00 och har gått 45000 mil!
Kan man byta till ett begagnat utan att kalibrera? Vad kostar det? osv.....
Man kalibrerar inte ett spjäll som suttit i bilen, kalibrering utförs endast när man tar ett spjäll från någon annan bil alt. renoverar sitt gamla.
I vissa fall kan man smita undan utan att kalibrera spjället, men det fungerar inte 100% korrekt då. Hurvida det märks eller ej varierar.

Med 45k mil och ett spjäll med vit etikett så har spjället säkert blivit bytt 2-3 gånger under bilens livstid. Dom brukar i snitt säcka ihop efter sisådär 20k mil, vissa tidigare och vissa senare. Gul etitett är det bättre spjället, men även det säckar ihop förr eller senare.

Det som brukar rekommenderas här är att skaffa ett renoverat spjäll från atech2. Jag vet inte riktigt hur det går till, men antingen så skickar man in sitt spjäll och dom renoverar det, eller så får man ett renoverat spjäll och sen skickar in sitt gamla. Nått utav dom är det...
Har för mig prislappen ligger runt 4k, inte mer iaf.
Jag har av bilens 45000 mil kört +25000 själv. Varken jag eller tidigare ägare har bytt spjällhuset. Under säkert 7-8000 mil har tomgången sakta försämrats. När jag rev det idag blev jag förvånad över hur otroligt igensatt det var!
Efter rengöring är i princip tomgångsproblemet borta. Bestående? Ingen aning! Men om ett nytt/renoverat spjällhus kostar 4000:- då har denna bil gjort sitt när eller om problemet återkommer. Så jag är glad så länge den går som nu! :-)

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]