Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jappe
Hej,

Jag har en 945 GL (116hk) 1993.

Nuläge:
Problemet är att bränslepumpen rasslar och surrar högljutt - Det låter som den håller på att arbeta ihjäl sig... När jag sedan känner efter med handen är den grymt varm.

Lite bakgrund:
Jag började med att byta till en Biltema-pump, och bilen fungerade halvbra. D.v.s ungefär som nu, låter ingenting när man startat bilen, men efter ett tag börjar den leva om.

Jag försökte höra efter om förpumpen i tanken lät, men hörde inget.
Jag beskrev problemet för en verkstad och de trodde också att det kunde vara just förpumpen.

Jag lämnade in bilen, de bytte förpump, men problemet kvarstod.
"Aha Biltema" säger de och tar genast bort min nya Biltemapump(500 kr) och sätter dit en Mekonomen (1700 kr).

Fredag eftermiddag och mekanikerna har bråttom att ta helg. Jag kör iväg och tror att allt är frid och fröjd...

Det finns lite djupare bakgrund att läsa här i en tidigare tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ight=joppe

Någon som har en ide om vad det kan vara..? Det börjar bli dyrt nu...

Mvh
//Jappe
av Henry
Det är något som hindrar tillräckligt mycket bränsle att komma fram till huvupumpen och då uppkommer surret då den suger åt sig bränslet så kraftigt att luftblåsor uppstår i bränslet.

Tipset är att lossa bensinledningen på huvudpumens sugsida och kolla om det verkligen kommer något bränsle från pumpen i tanken.
Hej o hå...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kan du höra förpumpen i tanken nu när du fått en ny? Ta bort säkring 1 = huvudbränslepump och vrid på tändningen (ej startmotor). Låt samtidigt "person 2" lyssna i tankens påfyllningsrör. Pumpen skall surra några sekunder!
Ett annat sätt är att ta bort säkring 11 = förpump och vrida på tändningen samtidigt som man lyssnar på huvudpumpen. Låter den som tidigare, ligger problemet i förpumpen. Låter det värre, så ligger problemet i huvudpumpen/filtret...
av jappe
Tack för tipsen...

Jag har lyssnat i tanken och förpumpen fungerar, och på verkstan såg jag att det var tryck i slangen innan huvudpumpen. De öppnade någon slags luftningsventil på slangen innan huvudpumpen och då sprutade det bensin när den "luftades"... Det visar förmodligen inte att det kommer tillräckligt med soppa till huvudpumpen.

Det enda jag kan komma på då är att det kan vara igentäppt i slangar eller skräp i tanken...? Eller t.o.m. "på andra sidan" huvudpumpen? Eller en soppaslang som drar in tjuvluft..?

Fler tips o trix välkomnas

Mvh
//Jappe
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Det är inte så enkelt att det är huvudpumpen som skrammlar mot chassit?

När byttes bränslefiltret?
av jappe
Bränslefiltret är också nytt... och det är inte resonansljud, pumpen har ingen kontakt med chassit (tidigare råkade jag montera den så - och det blev ett herrans liv).

Ett av argumenten verkstan hade var att min gamla (nya) Biltemapump blev varm, vilket tydde på att den fick arbeta hårt... Verkstans Mekonomenpump blir också supervarm, så problemet kvarstår...

Någon kanske vet om det är normalt att bränslepumpen blir varm, så att man nästan bränner sig..?

//Jappe
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jocke S. skrev:Kan du höra förpumpen i tanken nu när du fått en ny? Ta bort säkring 1 = huvudbränslepump och vrid på tändningen (ej startmotor). Låt samtidigt "person 2" lyssna i tankens påfyllningsrör. Pumpen skall surra några sekunder!
Ett annat sätt är att ta bort säkring 11 = förpump och vrida på tändningen samtidigt som man lyssnar på huvudpumpen. Låter den som tidigare, ligger problemet i förpumpen. Låter det värre, så ligger problemet i huvudpumpen/filtret...
Säkring 1 matar båda pumparna, man får koppla ur den kabeln på den stora om man ska lyssna efter förpumpen.
Bild
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz skrev:
Jocke S. skrev:Kan du höra förpumpen i tanken nu när du fått en ny? Ta bort säkring 1 = huvudbränslepump och vrid på tändningen (ej startmotor). Låt samtidigt "person 2" lyssna i tankens påfyllningsrör. Pumpen skall surra några sekunder!
Säkring 1 matar båda pumparna, man får koppla ur den kabeln på den stora om man ska lyssna efter förpumpen.
Bild
Så går det när man skriver innan man tänker... :oops:

Tack Sparkz, för att du påpekade felet!
av jappe
Hej,

Problemet är löst och roten till allt ont identifierat!!! (Förhoppningsvis, har ropat hej tidigare)

I somras på semestern när det var dags att tanka, såg jag till min fasa att jag tagit med mig fel nyckelknippa. Nyckeln till tanklocket var hemma och jag hade inget val - Jag bröt loss tanklocket och köpte en enklare variant av lock för 29 kr på macken...

Förmodligen sluter locket alldeles för tätt och det bildas vacuum i tanken, vilket i sin tur medför att båda pumparna får svårare och svårare att suga soppa. Jag fick tipset från verkstan imorse att köra utan tanklock och hörde ingenting när jag var framme vid jobbet, så det verkar lovande hittills...

Det låter som en rimlig förklaring - och jag hoppas att detta är mitt sista inlägg i denna fråga...

Tack för alla tips och förslag

God Jul
//Jappe

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]