Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

När jag har kört och motorn är varm och om jag skruvar av locket så är det tryck så att det pöser över litegranna. Ingen fontän eller så men rann över kanten lite. Minns i te att det varit så innan, kanske mer att man hört en liten puff. Bytte dock kylare för något halvår sedan.
Kör mest korta streckor i stan och sällan över 90
-inget vitt i oljan.
-försvinner ingen vätska
-motorn överhettar inte (inte vad som visas på mätaren i kupén iaf)
-ryker inte mer än vad den alltid har gjort (ägt den i 5 år)

Hade varit tråkigt om det är topplockspackningen som är pågång. Kan man kolla detta på mågot sett? Tomgångsköra utan locket en stund på kärlet och se om det börjar koka över?
På min 745-a pytsar det alltid ut en skvätt vid varm motor, därför öppnar jag helst inte locket då. Detta började för något år sedan när jag bytte till ett nytt grönt lock. Har för mig att det ska vara upp till c:a 0,4 bars tryck normalt. Är vatten nivån i kärlet så man ser det utifrån är det Ok. Ska inte vara för mycket kylarvätska i, på min ligger det alltid på min-strecket vid varm motor. Häller jag på för mycket försvinner det vid första turen när motorn blir varm, sedan är det på min-stecket igen och stannar där
Tack Lennart!
Jag har också det gröna locket och har haft hela tiden. Min vattennivå är strax över minimum (verkar vilja sträva efter att ligga på minimum, även fast jag gått igenom nästan alla delar på hela kylsystemet) och ligger strax innan max när motorn är varm.
Får anta att det är ok med detta övertryck då :) känner mig något lugnare inför en lite längre körning på 20mil.
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]