Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av herminge
#1133857
Så, jag har en V90 sedan drygt två månader, som jag är väldigt nöjd med. Dock har jag varit inne för justering av dörrar, som nu funkar och ser ut som de ska. Och så gnisslar bromsarna i låg hastighet, vilket verkar vara känt problem, som inte har en lösning än (men Volvo säger, "vi fixade det på XC90, så...")

Men det som stör mig mest just nu är insynsskyddet. I min offert står det "Insynsskydd semi auto". Är det någon som kan förklara vad "semi auto" i betyder i detta sammanhang? Som jag fick förklarat från säljare var att man kunde vika den yttre delen lite nedåt, så åkte det upp automatiskt. och så får man dra ner det själv. Men detta tycks inte fungera. Jag kan tillägga att jag just hade bilen inne idag för att fixa en av spärrarna som hade gått av. Så insysnskyddet blev automatiskt, i det avseende att det automatiskt åkte upp och blockerade min sikt bakåt när jag körde över fartgupp.

Sen stör jag mig på det vanliga, att det är krångligt att gruppera musik på USB per mapp, att Spotify-appen buffrar trots att jag har bockat i att jag vill spara låtar offline, att jag inte kan få PA2 att följa hastighetsbegränsningen, att jag inte får en ljud-varning när PA2 förlorar sidlinjerna, att yttre backspeglarna får imma, att tankning av spolarvätska sitter bakom gascylindern för motorhuven, att adaptiv LED inte är perfekt och fler har helljusblinkat åt mig än någonsin tidigare och att tanken bara är 55L. Men, det är mycket mer som är positivt, så jag är nöjd!
av Rattfrossa
#1133873
herminge skrev:Så, jag har en V90 sedan drygt två månader, som jag är väldigt nöjd med. Dock har jag varit inne för justering av dörrar, som nu funkar och ser ut som de ska. Och så gnisslar bromsarna i låg hastighet, vilket verkar vara känt problem, som inte har en lösning än (men Volvo säger, "vi fixade det på XC90, så...")

Men det som stör mig mest just nu är insynsskyddet. I min offert står det "Insynsskydd semi auto". Är det någon som kan förklara vad "semi auto" i betyder i detta sammanhang? Som jag fick förklarat från säljare var att man kunde vika den yttre delen lite nedåt, så åkte det upp automatiskt. och så får man dra ner det själv. Men detta tycks inte fungera. Jag kan tillägga att jag just hade bilen inne idag för att fixa en av spärrarna som hade gått av. Så insysnskyddet blev automatiskt, i det avseende att det automatiskt åkte upp och blockerade min sikt bakåt när jag körde över fartgupp.

Sen stör jag mig på det vanliga, att det är krångligt att gruppera musik på USB per mapp, att Spotify-appen buffrar trots att jag har bockat i att jag vill spara låtar offline, att jag inte kan få PA2 att följa hastighetsbegränsningen, att jag inte får en ljud-varning när PA2 förlorar sidlinjerna, att yttre backspeglarna får imma, att tankning av spolarvätska sitter bakom gascylindern för motorhuven, att adaptiv LED inte är perfekt och fler har helljusblinkat åt mig än någonsin tidigare och att tanken bara är 55L. Men, det är mycket mer som är positivt, så jag är nöjd!
Som tur är går ju typ hälften av dina klagomål att fixa med mjukvaruuppdatering om Volvo lyssnar på sina kunder och gör om och gör rätt. Dina synpunkter är ju, som du skriver, vanliga. Vi kan väl hoppas på att Volvo tar ägarupplevelsen till nästa nivå genom att inte överge kunder som redan plockat ut sina bilar utan går före konkurrenterna och erbjuder uppdateringar som gör bilen bättre med tiden. Det skulle imponera grymt på mig.
av lochmann
#1133887
Jag har skrivit om detta med insynsskyddet i en tidigare tråd, har även ringt Volvo för att reda ut vad "semi-automatiskt" betyder, då jag anser att det är helmanuellt. Ser i konfiguratorn att det inte längre heter semiautomatiskt, utan insynsskydd kort och gott... Detta är nog bilens svagaste punkt, känns som det ska paja bara man tar i det och ska få upp det i lastläge. Att backspeglarna immar igen känner jag inte igen. En annan sak däremot, är att lådan växlar väldigt sent när den är kall och man inte kört med p-värmare, nu pratar vi inte fullgas, utan ganska normal körning. Det kanske är normalt för att snabbare få upp motor i temp? Någon annan som upplevt detta, att den ligger kvar på växlarna?
Allt positivt med bilen överväger dock detta med råge, men det finns förbättringspotential.
Har du förresten adaptiva ljuset inställt på "snabb"? Löste problemet för mig...
av herminge
#1133891
lochmann skrev:Jag har skrivit om detta med insynsskyddet i en tidigare tråd, har även ringt Volvo för att reda ut vad "semi-automatiskt" betyder, då jag anser att det är helmanuellt. Ser i konfiguratorn att det inte längre heter semiautomatiskt, utan insynsskydd kort och gott... Detta är nog bilens svagaste punkt, känns som det ska paja bara man tar i det och ska få upp det i lastläge. Att backspeglarna immar igen känner jag inte igen. En annan sak däremot, är att lådan växlar väldigt sent när den är kall och man inte kört med p-värmare, nu pratar vi inte fullgas, utan ganska normal körning. Det kanske är normalt för att snabbare få upp motor i temp? Någon annan som upplevt detta, att den ligger kvar på växlarna?
Allt positivt med bilen överväger dock detta med råge, men det finns förbättringspotential.
Har du förresten adaptiva ljuset inställt på "snabb"? Löste problemet för mig...
Fick du något svar från Volvo kring insynsskyddet? Min lilla erfarenhet av insynsskyddet är att när båda spärrarna fungerar så går det inte att få upp insynsskyddet alls i spåren, och när en av spärrarna är trasig som tidigare, så går den upp av sig själv. Den yttre läppen, där handtaget sitter på insynsskyddet, viks nedåt av sin egen tyngd. På min förra BMW 5-serie hade jag semi-automatiskt insynsskydd. När jag öppnade bakluckan åkte det upp, och så fick jag stänga det manuell. Borde väl var så det fungerar här också tycker jag.

Imma på backspeglarna har jag märkt de senaste veckorna. Jag tycker att elvärme borde motverka detta, men jag kan ha fel.

Jag har också märkt att den ligger kvar lite på växlarna när den är kall, men inget jag stört mig nämnvärt på.

Efter en titt på forumet så har jag sen några dagar ändrat till "snabb" på adaptiva ljuset. Får se om det fungerar bättre.
av maranander
#1133892
Rattfrossa skrev:
herminge skrev:Så, jag har en V90 sedan drygt två månader, som jag är väldigt nöjd med. Dock har jag varit inne för justering av dörrar, som nu funkar och ser ut som de ska. Och så gnisslar bromsarna i låg hastighet, vilket verkar vara känt problem, som inte har en lösning än (men Volvo säger, "vi fixade det på XC90, så...")

Men det som stör mig mest just nu är insynsskyddet. I min offert står det "Insynsskydd semi auto". Är det någon som kan förklara vad "semi auto" i betyder i detta sammanhang? Som jag fick förklarat från säljare var att man kunde vika den yttre delen lite nedåt, så åkte det upp automatiskt. och så får man dra ner det själv. Men detta tycks inte fungera. Jag kan tillägga att jag just hade bilen inne idag för att fixa en av spärrarna som hade gått av. Så insysnskyddet blev automatiskt, i det avseende att det automatiskt åkte upp och blockerade min sikt bakåt när jag körde över fartgupp.

Sen stör jag mig på det vanliga, att det är krångligt att gruppera musik på USB per mapp, att Spotify-appen buffrar trots att jag har bockat i att jag vill spara låtar offline, att jag inte kan få PA2 att följa hastighetsbegränsningen, att jag inte får en ljud-varning när PA2 förlorar sidlinjerna, att yttre backspeglarna får imma, att tankning av spolarvätska sitter bakom gascylindern för motorhuven, att adaptiv LED inte är perfekt och fler har helljusblinkat åt mig än någonsin tidigare och att tanken bara är 55L. Men, det är mycket mer som är positivt, så jag är nöjd!
Som tur är går ju typ hälften av dina klagomål att fixa med mjukvaruuppdatering om Volvo lyssnar på sina kunder och gör om och gör rätt. Dina synpunkter är ju, som du skriver, vanliga. Vi kan väl hoppas på att Volvo tar ägarupplevelsen till nästa nivå genom att inte överge kunder som redan plockat ut sina bilar utan går före konkurrenterna och erbjuder uppdateringar som gör bilen bättre med tiden. Det skulle imponera grymt på mig.
Det gör Volvo redan! Fick Large Animal Detection och Pilot Assist 2 installerat på min XC90 MY16, världsklass!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1133903
lochmann skrev:Jag har skrivit om detta med insynsskyddet i en tidigare tråd, har även ringt Volvo för att reda ut vad "semi-automatiskt" betyder, då jag anser att det är helmanuellt. Ser i konfiguratorn att det inte längre heter semiautomatiskt, utan insynsskydd kort och gott... Detta är nog bilens svagaste punkt, känns som det ska paja bara man tar i det och ska få upp det i lastläge. Att backspeglarna immar igen känner jag inte igen. En annan sak däremot, är att lådan växlar väldigt sent när den är kall och man inte kört med p-värmare, nu pratar vi inte fullgas, utan ganska normal körning. Det kanske är normalt för att snabbare få upp motor i temp? Någon annan som upplevt detta, att den ligger kvar på växlarna?
Allt positivt med bilen överväger dock detta med råge, men det finns förbättringspotential.
Har du förresten adaptiva ljuset inställt på "snabb"? Löste problemet för mig...
Att lådan växlar sent beror inte på att motorn skall värmas upp utan oljan i lådan. Det är fortfarande en traditionell automatlåda med momentomvandlare med olja. Om du trycker lite hårdare på gasen så märker du också att den slirar konstant innan den greppar och går i lockup.

På gamla sexstegade geartronic märker man det ännu mer. Som att köra variomat upp till 90 km/h :) en del av anledningen till att min XC70 D5 AWD ligger på 1.04 liter per mil i förbrukning......
av lochmann
#1133941
herminge skrev:
lochmann skrev:Jag har skrivit om detta med insynsskyddet i en tidigare tråd, har även ringt Volvo för att reda ut vad "semi-automatiskt" betyder, då jag anser att det är helmanuellt. Ser i konfiguratorn att det inte längre heter semiautomatiskt, utan insynsskydd kort och gott... Detta är nog bilens svagaste punkt, känns som det ska paja bara man tar i det och ska få upp det i lastläge. Att backspeglarna immar igen känner jag inte igen. En annan sak däremot, är att lådan växlar väldigt sent när den är kall och man inte kört med p-värmare, nu pratar vi inte fullgas, utan ganska normal körning. Det kanske är normalt för att snabbare få upp motor i temp? Någon annan som upplevt detta, att den ligger kvar på växlarna?
Allt positivt med bilen överväger dock detta med råge, men det finns förbättringspotential.
Har du förresten adaptiva ljuset inställt på "snabb"? Löste problemet för mig...
Fick du något svar från Volvo kring insynsskyddet? Min lilla erfarenhet av insynsskyddet är att när båda spärrarna fungerar så går det inte att få upp insynsskyddet alls i spåren, och när en av spärrarna är trasig som tidigare, så går den upp av sig själv. Den yttre läppen, där handtaget sitter på insynsskyddet, viks nedåt av sin egen tyngd. På min förra BMW 5-serie hade jag semi-automatiskt insynsskydd. När jag öppnade bakluckan åkte det upp, och så fick jag stänga det manuell. Borde väl var så det fungerar här också tycker jag.

Imma på backspeglarna har jag märkt de senaste veckorna. Jag tycker att elvärme borde motverka detta, men jag kan ha fel.

Jag har också märkt att den ligger kvar lite på växlarna när den är kall, men inget jag stört mig nämnvärt på.

Efter en titt på forumet så har jag sen några dagar ändrat till "snabb" på adaptiva ljuset. Får se om det fungerar bättre.
Svaret var väl något luddigt, de kunde inte svara på vad man menade med semi-automatiskt men med tanke på att de ändrat den texten nu så kanske de insåg sin något förskönande omskrivning av insynsskyddet. Jag hade också BMW innan och antog att det skulle funka som på den, att det åker upp automatiskt genom att spärrarna "lossar". Det man får göra är att dra det lite mot sig (1 cm typ) och vinkla det nedåt i bakkant, då hittar det spåret att åka upp i, förbi spärrarna. Vet inte om tanken var att det skulle vara semi-automatiskt som standard från början, men att detta ändrades i slutändan.
av lochmann
#1133943
Racetwin2 skrev:
lochmann skrev:Jag har skrivit om detta med insynsskyddet i en tidigare tråd, har även ringt Volvo för att reda ut vad "semi-automatiskt" betyder, då jag anser att det är helmanuellt. Ser i konfiguratorn att det inte längre heter semiautomatiskt, utan insynsskydd kort och gott... Detta är nog bilens svagaste punkt, känns som det ska paja bara man tar i det och ska få upp det i lastläge. Att backspeglarna immar igen känner jag inte igen. En annan sak däremot, är att lådan växlar väldigt sent när den är kall och man inte kört med p-värmare, nu pratar vi inte fullgas, utan ganska normal körning. Det kanske är normalt för att snabbare få upp motor i temp? Någon annan som upplevt detta, att den ligger kvar på växlarna?
Allt positivt med bilen överväger dock detta med råge, men det finns förbättringspotential.
Har du förresten adaptiva ljuset inställt på "snabb"? Löste problemet för mig...
Att lådan växlar sent beror inte på att motorn skall värmas upp utan oljan i lådan. Det är fortfarande en traditionell automatlåda med momentomvandlare med olja. Om du trycker lite hårdare på gasen så märker du också att den slirar konstant innan den greppar och går i lockup.

På gamla sexstegade geartronic märker man det ännu mer. Som att köra variomat upp till 90 km/h :) en del av anledningen till att min XC70 D5 AWD ligger på 1.04 liter per mil i förbrukning......
Tack för förtydligandet, antog att det var något sådant. Inget jag direkt stör mig på, är bara i början och så länge det har en funktion/syfte så är jag fine med det. Har också märkt detta vid lite hårdare gas, låter som en äldre dam/herre som vägrar växla upp =)
av herminge
#1133959
lochmann skrev:
herminge skrev:
lochmann skrev:Jag har skrivit om detta med insynsskyddet i en tidigare tråd, har även ringt Volvo för att reda ut vad "semi-automatiskt" betyder, då jag anser att det är helmanuellt. Ser i konfiguratorn att det inte längre heter semiautomatiskt, utan insynsskydd kort och gott... Detta är nog bilens svagaste punkt, känns som det ska paja bara man tar i det och ska få upp det i lastläge. Att backspeglarna immar igen känner jag inte igen. En annan sak däremot, är att lådan växlar väldigt sent när den är kall och man inte kört med p-värmare, nu pratar vi inte fullgas, utan ganska normal körning. Det kanske är normalt för att snabbare få upp motor i temp? Någon annan som upplevt detta, att den ligger kvar på växlarna?
Allt positivt med bilen överväger dock detta med råge, men det finns förbättringspotential.
Har du förresten adaptiva ljuset inställt på "snabb"? Löste problemet för mig...
Fick du något svar från Volvo kring insynsskyddet? Min lilla erfarenhet av insynsskyddet är att när båda spärrarna fungerar så går det inte att få upp insynsskyddet alls i spåren, och när en av spärrarna är trasig som tidigare, så går den upp av sig själv. Den yttre läppen, där handtaget sitter på insynsskyddet, viks nedåt av sin egen tyngd. På min förra BMW 5-serie hade jag semi-automatiskt insynsskydd. När jag öppnade bakluckan åkte det upp, och så fick jag stänga det manuell. Borde väl var så det fungerar här också tycker jag.

Imma på backspeglarna har jag märkt de senaste veckorna. Jag tycker att elvärme borde motverka detta, men jag kan ha fel.

Jag har också märkt att den ligger kvar lite på växlarna när den är kall, men inget jag stört mig nämnvärt på.

Efter en titt på forumet så har jag sen några dagar ändrat till "snabb" på adaptiva ljuset. Får se om det fungerar bättre.
Svaret var väl något luddigt, de kunde inte svara på vad man menade med semi-automatiskt men med tanke på att de ändrat den texten nu så kanske de insåg sin något förskönande omskrivning av insynsskyddet. Jag hade också BMW innan och antog att det skulle funka som på den, att det åker upp automatiskt genom att spärrarna "lossar". Det man får göra är att dra det lite mot sig (1 cm typ) och vinkla det nedåt i bakkant, då hittar det spåret att åka upp i, förbi spärrarna. Vet inte om tanken var att det skulle vara semi-automatiskt som standard från början, men att detta ändrades i slutändan.
Om tanken var från början att det skulle vara manuellt, men möjlighet att dra det uppåt, så ser jag ingen direkt nytta. Då kan man lika gärna låta det rulla in helt i stället för att det åker upp. Jag vill ha en semi-automatisk lösning, där jag inte behöver göra något mer än att dra ner det igen innan jag stänger bakluckan.
av lochmann
#1133970
Tror tyvärr vi fått helmanuellt, som man valde att kalla semi-automatiskt när vi beställde. Man har som sagt ändrat detta till "insynsskydd över lastutrymme" i beskrivningen nu. Synd när det hade varit förhållandevis enkelt att få till en semi-automatisk lösning a la BMW.
Som du skriver, funktionen med lastläge är ju meningslös om man ska dra upp den manuellt, kan lika gärna dra den hela vägen in då.

Det här var ju kul! https://i.imgur.com/33[…]

Oscillerande maskiner är inte riktigt optimal[…]

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Svårt att svara på, men om det är[…]

Börja med att göra rent tomgångsmo[…]