Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilman
Har en V70,07, bensinare. Den har varit på årlig service varje år. Snart är det 2017 och tänker lämna in för ännu en årlig service. Då har bilen fyllt 10 år. Jag undrar hur länge man ska fortsätta lämna in bilen för årligservice? Räcker det efter 10 år med Gör Det Själv-service? Jag menar byta olja, olika filter, tändstift etc, dvs det vanliga köret och lämna på verkstad bara om det är något jag inte klarar. Behöver jag ändå lämna in varje år för mjukvaruuppdatering?
Användarvisningsbild
av Derank
Du kan lungt serva själv, byta olja filter och så, sedan kan du lämna in om det är något du inet vill/kan.
av LaRy
Helt otroligt vad de lyckats inbilla oss angående mjukvaruuppdatering. Går bilen bra idag går den precis lika bra i morgon, om vi ser till mjukvaran. Det finns inga datavirus som bilen måste skyddas emot. Kör vidare, men sköt olja, filter, stift, kamremsbyte m.m.
av Schmoyoho
Jag har en S80 2007 och går i samma tankar men det som jag tänker är en fördel med originalservice är att bilen blir genomgången, eller har jag drömt ihop det? Typ som en light-besiktning men att man kan få anmärkningar på saker som kan behöva bytas. Till exempel anmärkte man på att bakre bärarmsbussningarna var dåliga för något år sedan. Eller ska jag bara sköta mina oljebyten själv och lämna bort ev. större jobb och reparationer?
av andersuw
Visst kan det vara ett plus att bilen kontrolleras, särskilt av någon som är van att göra det och vet vad man särskilt bör kika efter. Å andra sidan blir ju fortfarande bilen kollad vid besiktning där besiktningstjänstemännen ofta enligt min erfarenhet är frikostiga med att göra påpekanden som egentligen inte påverkar besiktningsresultatet. Har servat min V70 -02 själv sedan jag köpte den för nio år sedan, då med runt 16 000 mil på mätaren, idag med runt 26 000. Kan inte erinra mig några exempel på grejer där jag skulle vunnit på att bli varse problemet lite tidigare än jag blev och där service hos Volvo ÅF kunnat vara till hjälp i det avseendet. Däremot har jag flera gånger fått tips vid besiktningen om att det nu kan vara dags att fixa det ena eller andra utan att besiktningsmannen tyckt problemet varit tillräckligt allvarligt för att ge mig en regelrätt anmärkning för det, t.ex. sönderrostad ljuddämpare, läckande stötdämpare, trasig drivknutsdamask och glappande styrled.
av bilman
Skönt att man inte är ensam om sina funderingar. Försäkring 5700 och skatt 2800 = halva lönen borta! Verkstadsbesök kostar som bekant. Ska man fortsätta kosta på årliga service, säg 20 år, då kommer man, när det är dags att sälja, att begära ett pris som ingen köpare vill betala. Förresten, kommer servicelampan som påminner om servicedags att tändas i all evighet eller kommer den att slockna med åldern? Går att sätta den ur funktion? Vilken säkring har den?
av Malmstroem
Det brukar gå att släcka servicelampan själv. Se nedan:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=46787

Jag brukar serva mina bilar på verkstan så länge de har gällande maskinskadeförsäkring. Efter det så servar jag själv. Du får aldrig tillbaka den högre servicekostnaden som verkstan har när du ska sälja en äldre bil. På en nyare bil kan det bli dyrt att missa "riktig" servicestämpel.
av LaRy
Hej! Jag kan ha helt fel i mina idéer, men jag för in samtliga service i en pärm med en flik för varje år där jag även noterar mätarställning och förvarar besiktningsprotokoll.
Om köparen vill ha bevis på vettig service som verkligen påverkar bilens tillförlitlighet kan jag visa kvitto att jag köper exempelvis 6 liter Volvo-olja med filter varje år, att jag köper kupéfilter, luftfilter, tändstift, byter bromsvätska (på verkstad) m.m., allt enligt de intervaller som Volvo föreskriver. Samtidigt som bilen är utan anmärkningar från besiktning. Släcker även servicelampan enligt beskrivning.
Själv hade jag vågat köpa en sådan bil om den i övrigt är välvårdad och fungerar bra. Intressant med kommentarer, hur viktig är serviceboken för Er i jämförelse med mina "bevis".
av andersuw
Jag har dokumenterat mina egna serviceåtgärder på väsentligen samma sätt och skulle inte heller tveka att köpa en äldre bil med dylik dokumentation förutsatt att säljaren inger förtroende och verkar veta vad han eller hon gör och pratar om. Misstänker att bilar som servats av ägaren själv i många fall är mer välskötta än genomsnittligt, inte därför att Volvo ÅF gör ett sämre jobb med just servicen men därför att de som tar hand om rutinservicen själva nog ofta är måna om att hålla bilen i bra skick även i andra avseenden.

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]