Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av biltemakorv
Såhär går den! https://youtu.be/DE08PtAqrL8

Har en 740 -90 som går lite krassligt.
Det är en b23(tror jag) OCY772 för den som kan lite mer än en annan och skulle kunna vara snäll och kolla.

Iaf den misständer och går inte riktigt som den ska.
Jag bytte nyligen lambdasond då en kabel var "skarvad" och bilen går betydligt bättre nu men inte kanon.

Har kollat felkoder och fick(uttag 6):
1-4-3 "signal från knacksensorn saknar, tändningen har fördröjts 10 grad" Den misstänker jag ligger bakom dramat men jag kan inte hitta något om hur en ska kunna kolla vart kopplingarna är(förutom på knacksensorn).

Uttag 2:
1-2-1 Tryckgivarsignal, även där inte en blekaste och en hittar inte möe på google.

Tacksam för all hjälp!

Uppdatera - Testa att koppla bort knacksensorn och motorn gick lika illa som att ha den ikopplad.
Senast redigerad av 2 biltemakorv, redigerad totalt 0 gång.
av biltemakorv
Kan även tilläga att om jag kopplar ur/kopplar in LMM så går tomgången upp till 1500 varv
av NilsO
Ja, motorn heter B230F, och den har bränslesystem LH Jetronic 2.4, tändsystem EZ 116 K.

Du kanske inte kollat i rätt tabell, för det du skriver om felkoderna stämmer inte riktigt för den motorn. Det finns en bra sådan tabell på forumet, med rätt utförliga beskrivningar. Leta i "FAQ"-avdelningen.

Koden 1–2–1 är för luftmassemätaren. Om du kopplat ur den så får du den koden.

Koden 1–4–3 betyder att signalen från knacksensorn är dålig eller saknas. Det kan bero på fel på knacksensorn, eller att den inte är ordentligt monterad (rätt vridmoment etc). Då backas tändningen för säkerhets skull, och motorn blir svag. MEN den felkoden sätts bara när motorn är varm. Om du nollställer koden, väntar tills motorn är kall (över natten) och provstartar så ska den gå bra tills den blivit varm. Annars finns något annat fel. (Knacksensorn används bara när motorn är varm.)
av biltemakorv
NilsO skrev:Ja, motorn heter B230F, och den har bränslesystem LH Jetronic 2.4, tändsystem EZ 116 K.

Du kanske inte kollat i rätt tabell, för det du skriver om felkoderna stämmer inte riktigt för den motorn. Det finns en bra sådan tabell på forumet, med rätt utförliga beskrivningar. Leta i "FAQ"-avdelningen.

Koden 1–2–1 är för luftmassemätaren. Om du kopplat ur den så får du den koden.

Koden 1–4–3 betyder att signalen från knacksensorn är dålig eller saknas. Det kan bero på fel på knacksensorn, eller att den inte är ordentligt monterad (rätt vridmoment etc). Då backas tändningen för säkerhets skull, och motorn blir svag. MEN den felkoden sätts bara när motorn är varm. Om du nollställer koden, väntar tills motorn är kall (över natten) och provstartar så ska den gå bra tills den blivit varm. Annars finns något annat fel. (Knacksensorn används bara när motorn är varm.)

LMM'ens felkod fick jag dock endast efter att ha kopplat ur och kopplat in den, annars har jag aldrig fått den förän idag.
Däremot har jag fått felkoden 1-4-3 ett bra tag och när jag va och körde den efter att ha bytt lambdasond så tändes lampan efter ett tag när motorn gått ett tag.

Det är något med tändningen som inte riktigt gör att den går rätt då den misständer
Användarvisningsbild
av Nexus
Har du kollat något så enkelt som tändstift? Har den någon service historik?
av biltemakorv
Nexus skrev:Har du kollat något så enkelt som tändstift? Har den någon service historik?
Tändstift är nyligen bytta så dom är fixade, litar ändå mer mot att det är just knacksensorn, dock så är ju frågan om man kan testa den för att se om det är fel vridmoment på den när dom satte dit den eller om givaren har gett upp då tydligen så har förra ägaren haft ur motorn.
Användarvisningsbild
av halvar89
Kolla så inte hatten på tändstiftet har skruvat ut eller liknade. En kompis fick knacksensorn som fel kod. Han bytte detta men sedan när man kollade i motorutrymmet så hade ena tändkabeln trallat av med toppen på tändstiftet och lossnat helt.Fråga mig inte varför han inte upptäckte detta självklara fel.
av biltemakorv
Lite uppdatering här då, va ute och kolla runt lite på stiften och bilen får alldeles för mycket bensin.
Kolla då spridarna och 2 satt "hårt" och 2 satt mindre löst(man kunde snurra på dom) då en inte helt säker så undrar jag då hur dom egentligen ska vara?

Ska jag koppla bort kablarna och skruva på dom 2 som sitter "löst"?

Kommer även att felsöka knacksensorn imorn då en inte har tillgång för att mäta volt/ohm eller sådant idag.
Användarvisningsbild
av lennarte
Spridarna sitter inte "skruvade" fast. Dom sitter egentligen inte fast alls...... ?:-/ Det sitter en o-ring upp mot railsen och en likadan o-ring ner mot insuget. Sedan sitter det en klämma som håller spridare kvar i railsen så när du skruvar bort skruvarna till railsen och "rycker" upp den så följer spridarna med. Men spridarna är "lösa" så man kan vrida dom fram och tillbaka om man "tar i". Är dom väldigt lösa kan o-ringarna vara dåliga så motorn suger "tjuvluft" där, då kan motorn "gå oroligt" på tomgång. Då borde du få felkod på lambdareglerringen, om inte läckan är så liten så boxen kan reglera detta genom att ge mer bränsle.

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]