Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Min V70 DRIVe MY12 ryker vitt vid gaspådrag när det är minusgrader! Är detta normalt? Ryker inget alls när man håller jämn fart. Ska hålla koll på kylvätskenivån nu, men vad jag kan dra mig till minnes så har det inte försvunnit något sen sist jag kollade.

Eller kan det vara så enkelt att det ryker pga kylan (-5°C)?
Pertan skrev:Hejsan.

Min V70 DRIVe MY12 ryker vitt vid gaspådrag när det är minusgrader! Är detta normalt? Ryker inget alls när man håller jämn fart. Ska hålla koll på kylvätskenivån nu, men vad jag kan dra mig till minnes så har det inte försvunnit något sen sist jag kollade.

Eller kan det vara så enkelt att det ryker pga kylan (-5°C)?
Jag har en 2.5T (B5254T6) och den ryker skapligt när det är kallt och fuktigt och har gjort så sedan jag införskaffade den. Har i övrigt inte upptäckt något fel på bilen. Kör du mycket korta sträckor kan det bidra. Kolla hur oljan ser ut på stickan eller vid oljebyte. Lite "cappuccino" under oljepåfyllningslocket ska du inte bry dig om; det säger och betyder ingenting.
Får kanske mothugg här, men jag tycker generellt att Volvo-bilar ryker betydligt mer än andra märken.
Speciellt om det inte är en disel, Har en T4F och en den ryker med när temperaturen rör sig runt 0:an.
Har frågat om detta och det är helt normalt är svaret jag fått, någon sa att det har att göra med hur
avgaserna hanteras i Volvon, avgasreningen dvs.

Har ofta suttit och tittat på bilar i t.ex. korsningar m.m och ryker det vitt så är det allt som oftast en volvo.
Dessutom ryker bilen mer när den är kall innan arbetstemp.

som sagt, min personliga åsikt/iaktagelse och det finns säkert medlemmar här som har en helt annorlunda syn på saken.
Röken är vattenånga som kondenserar. Det finns mer vattenånga i avgaserna när bilen är nystartad, pga att motorn går fetare (kallstartsanrikning) och pga att det efter en stund kommer ut vattenånga från kondensen i avgassystemet. När motorn går med normal blandning och avgasröret är varmt, ryker det mindre.

Dieslar ryker generellt mindre "vitt" än bensinare/etanolare, eftersom avgaserna har lägre halt vattenånga, men om det är kallt och luften dessutom redan rätt fuktig, kan även dieslar ryka rejält. Kondensationen av avgasernas vattenånga beror även på hur hög den aktuella luftfuktigheten är.
rid54 skrev:Röken är vattenånga som kondenserar. Det finns mer vattenånga i avgaserna när bilen är nystartad, pga att motorn går fetare (kallstartsanrikning) och pga att det efter en stund kommer ut vattenånga från kondensen i avgassystemet. När motorn går med normal blandning och avgasröret är varmt, ryker det mindre.

Dieslar ryker generellt mindre "vitt" än bensinare/etanolare, eftersom avgaserna har lägre halt vattenånga, men om det är kallt och luften dessutom redan rätt fuktig, kan även dieslar ryka rejält. Kondensationen av avgasernas vattenånga beror även på hur hög den aktuella luftfuktigheten är.
Dags för lite grundläggade kemi tror jag......

I motorn förbränner man ju kolväte HxCx + Syre O2 -> det skapar CO2 + H20 dvs kolsyra och vatten.

Om det är under 100 grader i avgasröret kondenseras ångan till vatten, gasar du på så det blir över 100 grader i avgasröret så blir det ånga igen.
VolvoB20 skrev:
rid54 skrev:Röken är vattenånga som kondenserar. Det finns mer vattenånga i avgaserna när bilen är nystartad, pga att motorn går fetare (kallstartsanrikning) och pga att det efter en stund kommer ut vattenånga från kondensen i avgassystemet. När motorn går med normal blandning och avgasröret är varmt, ryker det mindre.

Dags för lite grundläggade kemi tror jag......

I motorn förbränner man ju kolväte HxCx + Syre O2 -> det skapar CO2 + H20 dvs kolsyra och vatten.

Om det är under 100 grader i avgasröret kondenseras ångan till vatten, gasar du på så det blir över 100 grader i avgasröret så blir det ånga igen.
Jag trodde nog att jag ungefär menade just så, men "röken" är kondensdroppar av vattenånga - ej kondenserad vattenånga är osynlig. Hur mycket som åker med ut och skapar moln hänger absolut ihop med hur varmt röret är och så vidare, men lufttemperaturen ute på vintern är aldrig över 100°C, så då blir det små moln. Kemin är jag helt med dig om också, det jag menade är att det är större andel H per enhet bränsle i bensin och etanol än i diesel, dvs mer vatten i avgaserna.
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]