Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Hej,

Det gäller en Volvo V70 II -08 2.4D utan Volvo On-Call.

Tidigare när jag ställt in bränslevärmaren på tiden för avresa t.ex. 17:00, så har det varit lite varmt i kupén och jag har knappt behövt skrapa is på vindrutan.

Sedan ett tag tillbaka är det så pass kallt i kupén att fläkten inte kan ha gått igång.

Även vindrutan var täckt med tjock hård is, inget tecken på att kupéfläkten värmt upp rutan ens lite så is och snö börjat smälta.

Bränslevärmaren fungerar, det står ibland att den är på när jag satt mig i bilen och man ser att det ryker vid höger framhjul samt att det hörs.

Sätter jag på defrostern på vindrutan eller justerar fläkthastigheten manuellt så fungerar kupéfläkten. Även när jag justerar temperatur (som ligger på 24 nu, hade på 22 innan), så är det inga problem.

Det finns diesel i tanken och bilen har fräscht batteri. Men jag provade ändå att ladda med CTEKen en natt eftersom jag ofta kör ganska korta sträckor.

Vad kan vara fel? Någon säkring? Finns det en inställning för detta som kan vara avaktiverad på något sätt? Hur det nu kan ha skett eftersom jag inte servat bilen på verkstad.

Mvh Ramon
Vad jag vet finns ingen inställning som kan göra att kupéfläkten inte går igång. Den skall göra det automatiskt när kylvätsketemperaturen blivit tillräckligt hög för att det skall vara meningsfullt. Jag skulle börja med att provköra värmaren sittandes ute i bilen för att förvissa mig om att problemet verkligen är att kupéfläkten inte går igång fast den borde. Du kan ju slå på tändningen då och då för att kolla hur kylvätsketemperaturen utvecklar sig. Ytterligare en sak du kan göra är att läsa ut eventuella felkoder med en Volvospecifik läsare (t.ex. VIDA/DiCE). Det finns en hoper felkoder som har med värmaren och klimatsystemet att göra och om du har någon/några sådana kan det ge ledtrådar.
Upplever samma på min. Fungerade bra förra vintern.
Brännaren startar bra och man hör hur den bränner. Men får inte samma värme i bilen som förra vintern.

Har tänkt att detta är normalt eftersom jag hade in bilen på service i juni hos Volvo. Där fick bilen totalt 6 st uppdateringar, bla en på värmaren. Uppdateringen skulle motverka att brännaren laddar ur batteriet.

När jag kommer till bilen efter att ha kört värmaren på tidur även på direktstart så hör man hur det surrar inne i kupén och det kommer varm luft från fläktarna men det blåser ej.

Fläkten och värmen fungerar ypperligt då bilen är igång.

Har tänkt sitta i bilen under en hel cykel när jag får tid. Men är vi fler som har samma problem kanske det går att hitta orsaken snabbare.
Det låter troligt att kylvätsketempen inte uppnått rätt temperatur. Dock går det inte se temperaturen/indikator på denna instrumentpanel.

Bilen har gått något över 1 000 mil sedan multifiltret byttes senast och det känns som det nyligen började lukta lite mer avgaser än det brukar. Även fast brännaren brukar gå igång oftare på vintern.

Så jag får börja med att byta detta. Sedan kolla ifall det ligger någon felkod kring detta.
Visst sjutton. Du har en av dessa bilar där Volvo av plockat bort tempmätaren för kylvätskan. Du kan ändå se den om du skaffar dig en ELM327-kopia plus programvara till din smartphone. För egen del har jag tempmätare i båda mina bilar men har ändå av andra skäl skaffat mig en Vgate iCar2 (finns på ebay för småpengar) och DashCommand till min iPhone. Rimligen måste man även kunna läsa ut tempen med VIDA/DiCE.

Att problemet skulle vara kupéfiltret tror jag inte mycket på. Dels måste det bli ohyggligt skitigt innan det begränsar luftflödet så att det verkligen märks. Dels borde du i så fall ha problem inte bara med p-värmaren utan med värmen i bilen generellt sett. Om det blåser som det skall i luftmunstyckena när motorn värmer kupén på vanligt sätt vet du att det inte är där problemet sitter.
Snubbla in på denna tråd då jag satt i bilen för att se hur fläktarna fungerar eller ej.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311118

Satte mig i bilen, tryckte på direktstart och låste sedan bilen.
Efter ca en min hörde man att något hände bakom instrumentbrädan. Kall luft sippra ut ur ventilerna ovanpå brädan. Inget kom ur fläkthålen vid stereo eller de som blåser mot sidorutorna. Efter några minuter kom värmen sipprade från ovansidan brädan.

Inget tryck alls ur fläkthålen som blåser in mot kupén.
Jag provkörde kupéfläkten en stund igår på olika hastigheter och inställningar och det kommer varmluft ur ventilerna uppevid instrumentbrädan. Hittade heller inga koder relaterat till detta.
Ramon skrev:Jag provkörde kupéfläkten en stund igår på olika hastigheter och inställningar och det kommer varmluft ur ventilerna uppevid instrumentbrädan. Hittade heller inga koder relaterat till detta.
Var bilen igång då? Det jag menar är då bilen är avstängd och endast kör dieselvärmaren

Kan det vara så att Volvos senaste uppdatering dragit ned effekten för att spara ström?
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]