Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av r189
Hej.
Hjälpte en kompis med att byta en bit bromsrör vid ett av dom bakre bromsoken, då det gick sönder vid byte av bromsok.
Men kom på när vi var klara att jag hade missat sista steget i biltemas manual. Den delen där man tar bort adaptern man har till röret och pressar ner i röret med tvingen UTAN adapter.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Undrar helt enkelt om det spelar nån roll, så länge det är tätt och bromsarna tar som dom ska?
För anledningen till att man dubbelkonar är väl för att det är lättare att få tätt?
Detta verktyget användes.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000016992/

Mvh
Användarvisningsbild
av erikn
Beror på vad det är för rör. Första gångerna jag gjorde konor missade jag också det steget. Hade inga problem, det blev tätt. Sedan gjorde jag likadant på ett stålrör, och då blev det inte tätt. Min erfarenhet säger att det håller tätt med kopparrör även om man missar det steget, men med stålrör är det ett måste att göra så.
av r189
Hej, och tack för snabbt svar. Det var med kopparnickelrör från biltema. För vi såg inget läckage när vi starta bilen och tryckte på bromsen och det tog som det skulle vid provkörning.
Tänkte också om det kanske kan bli så att man stryper flödet, när man inte får med sista steget?
Då man drar åt och röret pressas inåt, så att bromsverkan blir sämre?
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag använder inte alltid kona som avslut. Koppar är som skrevs förlåtligt arbeta med och formar sig. På ett stålrör är risken man spräcker det om man pressar för hårt för få Konan.
Användarvisningsbild
av erikn
Om det är koppar som sagt. Är det stål måste du göra dem "på rätt sätt" så att säga.
av r189
Tack för alla svar, har bytt bromsrör innan och gjort dubbelkona men tjöta väl för mycket denna gången så det missades :wink:
Men skönt att veta att det inte är nån fara då :D
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]