Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvonewbie
IMG_1702.JPG
IMG_1702.JPG (1 MiB) Visad 520 gånger
Hej!
Har ägt min V70, 2,5:a (2011) i cirka sex veckor. Vid avlarming har den vänstra displayen på instrumentpanelen börjat bli vit. Se bild.
Vad är felet? Vad kan man göra åt det?
Det uppenbarar sig vid ungefär 1/10 av gångerna men har börjat bli mer frekvent. Först tänkte jag kylan kunde spela roll men nu är det ju nästan vär här..
av Daniel73
Köpt på firma?
Reklamera i så fall.
av least
Tror att du har ringat in felet i din fråga. Det är fel på den vänstra displayen.
Skulle tro att man får byta båda displayerna, då de troligen sitter på samma fysiska komponent i mätarhuset.
Och de enda utbytesdelar som finns till mätarhuset är glaset och skruvarna som håller fast huset.

Enklast är att byta hela mätarhuset med ett "nytt" från skroten.
av least
Men oavsett vad du väljer att göra, så saknar din vänstra display insignal. Det vita är bakgrundsbelysningen som lyser.
Det kanske är så enkelt att det glappar i någon kontakt i mätarhuset?
av Schmoyoho
På P2:orna så tog väl det nya mätarhuset över den högsta mätarställningen. Hade bilen gått 20k och mätaren 10k så visades 20k, hade mätaren gått 25k så visades istället den siffran. Men mycket kan ju ha hänt. I bästa fall kanske det går att byta bara skärmen, t.ex om den bara sitter med en flatstiftskontakt så är det ju bara att lyfta över skärmen. I värsta fall är det väl dåliga lödningar eller annat bök och då lär man åka på att byta hela mätarhuset. Hör med verkstaden om det räcker med att de gör en omladdning av mjukvaran efter bytet eller om det måste nollställas någonting.
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]