Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tobbehall
Tjena!

Har en 940 som inte vill starta. Den får bränsle, bränslepumpen surrar.
Får gnista från tändspolen om jag tar ett stift från den. Ingen gnista efter fördelarlock. Rotor och fördelarlock är nytt.
Vevaxelgivare har jag testat två stycken. Kollat säkringar osv.
Tänkt o ta varje kabel med ett stift efter fördelarn och se ifall det ger någon gnista på något av dem..
Även tändmodul är testat innan från en bil som fungerade.

Förslag på vad jag ytterligare kan prova?
av NilsO
tobbehall skrev: Får gnista från tändspolen om jag tar ett stift från den. Ingen gnista efter fördelarlock.
Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåvit, kraftig och ger ifrån sig ett tydligt "knäpp", så är det fel någonstans mellan tändspolen och tändstiften, dvs i fördelaren, rotorn eller tändkabeln mellan tändspolen och fördelaren. Det finns liksom inte fler alternativ.

Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåröd eller gulaktig, och inte ger ifrån sig ett tydligt hörbart "knäpp", så är det antagligen fel i tändspolen.
av tobbehall
NilsO skrev:
tobbehall skrev: Får gnista från tändspolen om jag tar ett stift från den. Ingen gnista efter fördelarlock.
Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåvit, kraftig och ger ifrån sig ett tydligt "knäpp", så är det fel någonstans mellan tändspolen och tändstiften, dvs i fördelaren, rotorn eller tändkabeln mellan tändspolen och fördelaren. Det finns liksom inte fler alternativ.

Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåröd eller gulaktig, och inte ger ifrån sig ett tydligt hörbart "knäpp", så är det antagligen fel i tändspolen.
Hej och tack för svar... Förra gången vi testade fick vi gnista från tändspolen (kommer inte ihåg hur gnistan såg ut) eller hur det lät. Nu fick vi ingen gnista alls. Får kolla lite mer på detta.
av tobbehall
NilsO skrev:

Hej igen! UPDATE. Har inte haft tid och kolla, men efter farsan mätte upp stiften på vevaxelgivarn stoppade han inte tillbaks den. Inte konstigt det inte kom gnista från tändspolen då ;) Har dessvärre inte testat igen hur gnistan ser ut.

Kan bränslerelät ha något med saken att göra? Kommer bensin och allt sånt, om bränslerelät funkar ihop med gnistan?

MVH

Stolarna fram sitter med 4 skruvar, relativt enkel[…]

Fjäder dörrlås

Har du fått tag på en returfjäder[…]

C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma li[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l[…]