Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
Ska sälja bilen, men först ska den in på besiktning men det som kommer ge nedslag är läckage vid katten.
Bilen har endast gått strax över 17.000 mil, men jag har köpt ny och denna ska säljas.

Har ni nån idé hur jag fixar detta. Har lagat förut med klet från Biltema och det funkar inte. Det läcker på ett trist ställe och det är precis ovanför klyvningen på burken. Den är ju tydligen pressad .
av Tilly
Avgassystem (vilket katalysatorn ju är en del av) är ofta svårt att reparera. Det kan gå att svetsa ihop den. Risken är dock att det börjar läcka bredvid svetsen i stället. Avgastätning, plastic padding, kemisk metall osv. håller däremot aldrig i längden. Katalysatorn blir rejält varm efter en stund.

Det bästa är att byta ut den, kanske mot en begagnad från skroten.
av Tilly
Har du ingen lambdasond i katalysatorn så sitter den någon annanstans. Jag är lite osäker på just 740 men troligen sitter den i grenröret, annars någonstans mellan grenröret och katalysatorn. Det går dock bra att sätta dit en katalysator som har hål för lambdasond om du som sagt pluggar hålet.

Själv har jag inte haft någon 740 med katalysator så jag är lite osäker på hur den skall se ut. Jag tycker dock att åtminstone den undre är väldigt lik en katalysator för 240 så jag undrar om skroten blandat ihop dem? Kan mycket väl ha fel men det kanske är dumt att lägga en beställning innan någon här verkligen kan bekräfta att den är för 740.

Stolarna fram sitter med 4 skruvar, relativt enkel[…]

Fjäder dörrlås

Har du fått tag på en returfjäder[…]

C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma li[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l[…]