Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Släpa hem en volvo 745 som har stått 5 år och tänkte fixa upp den och det är första gången jag håller på med en b230f motor. (har hållit på med äldre bilar typ förgasare och sånt innan) Men den starta först men tomgången låg och pendla mellan 500-1000 sen dött om man börja gasa så gick den upp och sen dog den om man inte börja gasa igen. Sen engång när den dog så vilja den inte hoppa igång nå mer och jag har kollat och letar men hittar inget fel på gnista och den får soppa och den står rätt också. Har bytt hela tomgångmotorn och kablarna men den vill ändå inte starta och den fick jag upp på felkodsläsare och jag har koll efter tjuvluft men ingen skillnad och lmm han jag inte kolla eller lambadsonden. Har nyligen bytt kallstartgivare och tänkte byta tändkablar och fördelare och hallgivare för säkerheten men vill endå ha tips av nån som kanske har hållit på längre än mig på bilar speciellt om b230f och jag har uppfattat det är ju en annan el system på dem nya 745 än dom äldre men kom gärna med tips till en nybörjare inom såna motorer :)
Bara ett påpekande: Du har ingen Hallgivare. Du har en vevaxelgivare i stället. Den gör samma jobb, men med lite annan teknik. Om du skulle behöva köpa en ny så är det viktigt att veta att du behöver en vevaxelgivare! Jag tror att en expedit i en reservdelsbutik blir lite förvirrad om du säger att du skall ha en Hallgivare till en 745 -91.
Ett annat tips på detta med dom olika tändsystemen. Om tändspolen ser ut som en "ölburk" så har du ett Bosch Motroninc LH 2.4. Om tändspolen i stället ser ut som en "fyrkantig" transformatorklump, så har du "det andra" systemet. Heter väl Rex Regina eller något liknande? Du får säkert ett korrigerande svar här om jag har fel.
Rådlös skrev:Bara ett påpekande: Du har ingen Hallgivare. Du har en vevaxelgivare i stället. Den gör samma jobb, men med lite annan teknik. Om du skulle behöva köpa en ny så är det viktigt att veta att du behöver en vevaxelgivare! Jag tror att en expedit i en reservdelsbutik blir lite förvirrad om du säger att du skall ha en Hallgivare till en 745 -91.
Ett annat tips på detta med dom olika tändsystemen. Om tändspolen ser ut som en "ölburk" så har du ett Bosch Motroninc LH 2.4. Om tändspolen i stället ser ut som en "fyrkantig" transformatorklump, så har du "det andra" systemet. Heter väl Rex Regina eller något liknande? Du får säkert ett korrigerande svar här om jag har fel.

Som jag sa det är första gången jag håller på och jag uppskattar hjälp och tips :) ska testa mig fram iallafall
Om det finns gnista så fungerar vevaxelgivaren. Byta lock, rotor, kablar och tändstift är en bra början på en bil som stått länge.
Sedan en liten "känga" :lol: till "rådlös", Motronic är ett annat (sekvensiellt) insprutningssystem från Bosch, satt på tidigare Turbomodeller och sitter på 960 och senare. Detta system heter LH-Jetronic modell 2.4 och är parallellt, d.v.s alla spridarna sprutar samtidigt på samma signal. På sekvensiellt insprutning är varje spridare individuellt styrd.
Du säger att den får bensin, blir tändstiften "sura"?. Det blir dom ganska fort om den får bensin och inte startar. Det sitter ett relä på expansionskärlet till kylaren, kallas för spridarrelä men det rätta namnet är radioavstörningsrelä. Det är det som "ger" ström till spridarna som sedan jordas via boxen när det ska spruta bensin. Det är inte ovanligt att det ärgat och strular. Om du läser igenom länken nedan så står där dels hur man får ut felkoder, men även hur man kan kolla att vissa saker fungerar. Bl.a nämnda relä, tomgångsmotor, kolla vevaxelgivaren m.m
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 […]

Stolarna fram sitter med 4 skruvar, relativt enkel[…]

Fjäder dörrlås

Har du fått tag på en returfjäder[…]

C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma li[…]