Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Hade nästan bestämt mig för en V90 med AWD, men tvekar nu lite när jag sett V90CC som tilltalar mig mera.
Om vi jämför modellerna rent körmässigt vad är det som skiljer om båda har AWD.
Större markfrigång/högre men hur stor skillnad?
Kommer inte att dra större släpvagnar vad jag vet idag.
Har ca 5km grusväg till fritidshus som kan var lite besvärlig vintertid men nästan alltid plogat.
Är ingen som bryr mig speciellt mycket om extra tillbehör och "lullull" utan vill ha en bekvämt transportmedel.
Har inte tidigare provkört någon XC70 och V90CC finns är väl ännu inte levererad så ni får gissa lite hur stor skillnaden blir.
av kmi
15.000:- i skillnad på en v90 d4 awd och v90 d4 awd.
För dom pengarna får du 57mm, svart plast och et bra andrahandsvärde :)
av troubleshooter
Satt i samma sits, men valde till slut V90CC, men det bestämdes samma dag som vi skulle träffa säljaren :shock:

Provkörning har ju varit uteslutet, men jag tror efter att jag faktiskt sett den i verkligheten så hade jag svårt att avvisa V90CC, förutom de svarta detaljerna som jag aldrig gillat, därför valde jag nerlackat, V90CC ser biffig ut bredvid vanliga V90, även om inte skillnaden är jättestor.

Kommer från XC60 och har gillat den extra markfrigången, både i stan där snö plogningen kan vara allt annat än bra, samt alla gånger man åker ut till landet på vintern, i mit fall bara ett par tre hundra meter grus väg men väldigt sällan plogat.
av Gorban
Förutom det praktiska med högre markfrigång om man har behov av det så är det väl mest tycke och smak. Jag har inget behov av en höjd bil utan föredrar en elegant Inscription som rullar närmare motorvägen. Den höjda markfrigången påverkar givetvis bränsleförbrukningen negativt och vägegenskaperna i hög fart blir sämre.
av AndS
Jag är ju ingen motorvägsbrännare längre utan mycket av körningen blir på 70-90 vägar och även med en V90 kommer jag undvika hjul som gör den stötig/spårkänslig. Väghållningsmässigt räcker båda modeller till utan problem då de inte ska banköras utan endast på vanlig väg :wink:
Användarvisningsbild
av JanneP77
Kör inte heller mycket på oplogade, dåliga vägar (bor i Stockholmsområdet) och drar ej heller tunga släp.
Valde ändå en V90 CC för designens skull! Mycket snyggare än en vanlig V90 i mina ögon. Att man kommer upp lite högre är heller ingen nackdel när snövallarna är höga eller när de inte hunnit ploga vid snöoväder.
av HenrikM76
Jag går nu denna gång från XC70 till V90, har uppskattat sitta lite högre, den längre fjädringsvägen för mjukare gång m.m. men känner jag vill ha en lite elegantare bil denna gång vilket jag tycker Inscriptionpaketet ger.
Sen här nere i Skåne känns det inte som jag kan motivera det med oplogade vägar, vi har typ snö en vecka om året :)
av AndS
Det blir en CC diesel efter en del funderande, utseende och funktioner passar oss bäst, givetvis med dragkrok.
På ett år rullar vi 2500 mil fördelat på ungefär 500 mil 100km/h landsväg, 1500 mil 70-90 väg i bättre/sämre skick och sedan blir resten stadskörning/grusväg (ca 150 mil grus).
Flödar förgasare

Sker bara det i bland är det flottörvent[…]

Tror inte vi behöver en tråd om vad ba[…]

Ny Kartuppdatering

Då bör du ju ha passerat sådana g[…]

Falsklarm av insekt?

Visst. Har haft problem med att flugor/fjäril[…]