- ons 23 nov 2016, 16:59
#1127608
Den var inte automatiserad på sådant sätt att parkeringsbromsen ansattes så fort man stannade.
Färdbromsarna fungerade med tryckluft redan på den här tiden. Det är ju ett system som är lätt att ansluta även en släpvagn till. Men parkeringsbromsen drog man mekaniskt. I början på 60-talet (de äldsta lastbilarna jag minns/kört) drog man bromsen med en vanlig handbromsspak, låt vara en lång rackare. Scania hade en självspännande lösning, där man drog upp en vajer på en rulle genom att dra en 3-4 drag i spaken. Men den ersattes av ett drag när L75 moderniserades till L76. Om man inte hade tryckluft till färdbromsen var detta den enda broms som fanns. Speciellt i L75 tog det ju en stund att dra åt den. Spaken passerade dessutom nära stolens underrede. Jag kände en herre som "bara skulle köra lite" och som flådde knogarna rätt rejält när han insåg att det gick för fort. Han hade börjat köra med varningssummern tjutande och lampan blinkande, men det gick ändå att köra, trots att lufttrycket inte hunnit pumpas upp av kompressorn. Den färden slutade i en husvägg...
Det som var nytt när modellen bytte namn till L110 var att parkeringsbromsen sattes an med en fjäder, men lossades med tryckluft. För att dra parkeringsbromsen släppte man alltså ut luften ur klockan. Läckte luften ut när bilen stod drogs bromsen åt automatiskt. Tanken var alltså inte att bilen skulle stå kvar så fort man stannade, utan att man inte skulle kunna börja köra igen innan lufttrycket hunnit upp till 4 bar eller så, vilket var ungefär hälften av normalt drifttryck.
Detta gör ju att det inte går att få bilen ur fläcken utan tryckluft. Särskilt på Scania som var tidigt ute med parkeringsbroms på två axlar. I den händelse motorn inte gick att starta fick man tillföra tryckluft utifrån. I nödfall från ett framhjul. Bilen levererades med en särskild nödslang för denna manöver.
För inte så länge sedan kom jag till en lastbil som stod gränsle över linjen mellan körfälten på motorvägen (E4). Han hade fått en luftläcka som tömde systemet, och då drogs parkeringsbromen så han inte kunde få bilen till sidan, trots att motorn gick.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.