Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban1976
Hej

Har en V70 D5 AWD r-design -13 som har 6000 mil på mätaren. Nu har jag upptäckt nåt durrande ljud som jag upplever från drivlinan. Jag inbillar mig att det kommer bakifrån någonstans. Jag vet inte om det är automatlådan väljer att lägga i för höga växlar för fort eller vad det kan vara, men det känns ungefär som när man har för hög växel på en manuell låda. Den är servad hos Volvo ÅF hela tiden. Vill kolla med er kunniga innan jag lämnar in den tänkte jag :)

Den är Polestar optimerad om det kan vara nån skillnad.

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
av Daniel73
Kan vara AWD som är slut, gått lite kort för det dock.

Mer troligt med hjullager.
av Robban1976
Daniel73 skrev:Kan vara AWD som är slut, gått lite kort för det dock.

Mer troligt med hjullager.
Hjullagren har jag känt på när jag bytte till vinterdäck. AWD'n fungerar utan problem märkte jag när det kom snö sist. Inga felkoder finns. Detta fenomen kommer endast när bilen är varm har jag märkt.

Användarvisningsbild
av apersson850
Känt på? Man kan ha trasiga hjullager utan att det känns. Däremot kan det höras. Om man har stetoskop.
av Robban1976
Kände på hjulen med en hand kl 12 och en kl 6 och försökte vicka på hjulen och de var helt stum... men det kanske de kan vara även om lagren är slut?

av Daniel73
Jag vIll påstå att det oftast hörs mångt innan man kan känna ett glapp.

Lagerras i AWD-systemet behöver inte betyda att det inte fungerar eller att det blir felkod.
Men det är lite väl lite mil för att man ska börja misstänka det.
av Arnold
Ett bra sätt för att kolla om ett hjullager är dåligt ska vara att hissa upp hjulet och snurra på hjulet samtidigt som man lägger ett par fingrar på fjädringen. Är lagret dåligt så vibrerar fjädern.
av Robban1976
Har pratat med Bilbolaget här i Gävle nu och skall in med den på måndag för inspektion. Är ju lite oroligt för att nåt hänt i Haldex systemet som är av den nyare typen, som enligt vissa är av sämre kvalitet. Jag nämnde detta för meken jag pratade med idag och han sa att det inte stämmer alls. De har haft betydligt fler haverier i Haldex 4 systemet än Haldex 5. Vet inte, men får se vad han säger iaf.

Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]