Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas82
Hej! Mitt batteri stendog idag i min Volvo v60 2014. Någon som vet om detta är relativt enkelt att byta själv? Och vad kan det kosta? Samt hur man vet vilket batteri man ska ha...? Tacksam för tips!
av LumberJack
Byta batteri borde vara busenkelt även i en V60. Har bara bytt både på min XC70 och XC60.

Plocka bort bägge täcklocken över batteriet, du behöver även lyfta på tätningslisten som sitter i det övre batterilocket.

Ta bort kablarna från polerna. Sen har du ett fäste i botten på batterilådan som håller fast batteriet. Skruva lös det, har för mig att det sitter med en bult med 10mm skalle. Sen är det bara att lyfta ur batteriet. Montering i omvänd ordning.

Vad gäller val av batteri så brukar många förespråka AGM batterier. Bland annat Biltemas.
Själv brukar jag hämta ett original batteri p.g.a. Förmånsbil.
av Jonas82
LumberJack skrev:Byta batteri borde vara busenkelt även i en V60. Har bara bytt både på min XC70 och XC60.

Plocka bort bägge täcklocken över batteriet, du behöver även lyfta på tätningslisten som sitter i det övre batterilocket.

Ta bort kablarna från polerna. Sen har du ett fäste i botten på batterilådan som håller fast batteriet. Skruva lös det, har för mig att det sitter med en bult med 10mm skalle. Sen är det bara att lyfta ur batteriet. Montering i omvänd ordning.

Vad gäller val av batteri så brukar många förespråka AGM batterier. Bland annat Biltemas.
av Jonas82
Jonas82 skrev:
LumberJack skrev:Byta batteri borde vara busenkelt även i en V60. Har bara bytt både på min XC70 och XC60.

Toppen, tack för instruktion. Ska kolla upp lite priser Bild
Användarvisningsbild
av Mattiasvolvo
Jag bytte precis i samband med servicen. 2200kr med jobb. Batterisensorn nollställd bl.a. Det gamla var nästan fem år gammalt.
av chaffis75
Bytte själv på min my11. Superenkelt, bara att följa stegen i instruktionsboken, de svåra var att hitta ett likadant batteri, jag kom hem med fel storlek när jag kollade i biltema databas. Biltema hade inte ens ett batteri i rätt storlek så jag köpte de på annat håll.
Fredrik

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]