Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peos99
Hej, på min V70 D2 har jag sedan jag köpte den i maj stört mig på att det ibland stinker dieselavgaser i kupén, framförallt när bilen står stilla eller rullar sakta fram.
Först trodde jag att det läckte i avgasröret eller nåt och jag påtalade det när jag hade bilen inne på service i juni.
Serviceteknikern hittade ingenting utan trodde det var från tillsatsvärmaren som ju går igång när motorn är kall det i vissa fall kunde komma in avgaser ifrån, och rådde mig att stänga av den funktionen, det går ju att bocka av det i menyn på displayen.

Jag gjorde det och problemet upphörde och tänkte inte mer på det förrän nu i höstas när det började bli kallt ute och jag satte på funktionen igen. (Extravärme) tror jag det står i menyn.
Och nu har jag avgaslukten i kupén igen :( Och det är inte bara när motorn är kall utan har jag kört 5 mil som idag och kommer till ett rödlyse så börjar det stinka avgaser.
Tillsatsvärmen ska väl inte vara igång då för motorn är ju varm ???

Är det någon som har erfarenhet av detta och varit med om något liknande?
Min teori är att något är fel och tillsatsvärmen går hela tiden. ?:-/ ?:-/

//Peter
av andersuw
Tillsatsvärmaren kan gå även med varm motor om det är tillräckligt kallt ute (säg -10 eller så) eftersom överskottsvärmen från motorn då inte räcker för att värma kupén ordentligt. Men om det luktar avgaser är det sannolikt något fel någonstans. Om du har IAQS (Internal Air Quality System) borde om inte annat ventilationssystemet stänga lufttillförseln utifrån när dess sensor känner att det är mycket avgaser i luften, såsom det potentiellt kan bli där fram, där luftintaget finns, om man står still med bränslevärmaren igång. Själv märker jag inga problem alls med avgasdofter i kupén på min V70 D4 -15 när jag använder bränslevärmaren under körning, vilket jag vanligen gör under uppvärmningsfasen på vintern och ibland även därefter om det är tillräckligt kallt ute.
av Kimmen90
Nu är jag ingen expert men hur ofta kör du din värmare. En värmare som bara går kortare stunder ryker mer pga beläggning och sot.
Jag kör själv alltid brännaren hela cykeln ut då jag kör via timer.
Den ger ifrån sig en puff med rök då den tänder. Sen ryker den inte så mycket. Värt att veta är att värmaren inte har något reningssystem som renar avgaser. Sen går avgasröret till värmaren ut under bilen och står du still kan de lätt leta sig in i kupén.

Har du kollat hur din motortemp ligger under körningen. Kanske är något strul med att bilen inte kommer upp i temp och värmaren går på max hela tiden.

Värmarens driftförlopp
Efter att värmaren gått igång sköts uppvärmningen helt automatiskt under hela drifttiden. Värmaren växlar mellan fulleffekt, deleffekt och frånslag beroende på värmebehovet. Bilens eget värme- och ventilationssystem aktiveras när temperaturen i bilens kylvattensystem uppnår 30°C. Det förblir aktiverat under värmarens hela drifttid både när bilkupén värms upp vintertid och när bilkupén ventileras ut sommartid.
av andersuw
Kimmen90 skrev:Värt att veta är att värmaren inte har något reningssystem som renar avgaser.
Stämmer. Å andra sidan är behovet av avgasrening litet. Det är lätt att få en apparat som bara skall värma att bränna rent och fint. Väsentligt svårare att få en förbränningsmotor att göra detsamma.
Användarvisningsbild
av Derank
Avgaslukt i kupen har jag känt på en massa dieselfordon med tillsatsvärme, V60, V70, XC60 på jobbets båda transporter, i Audi osv, och en del luktar inet alls, min nuvarande XC60 är tack och lov fri från den lukten, men kollegans XC60 stinker, så det verkar vara ett lotteri tyvär.
av peos99
Jag kan inte påstå att jag kör parkeringsvärmaren direkt hårt och "bränner" ur den om det skulle kunna vara en orsak.
Jag brukar starta den med telefonen kanske 20 minuter innan jag ska åka när det varit några minusgrader, det har inte varit jättekallt någon längre period ännu.
Jag tycker inte ens den borde gå efter fem mils körning när det är 5-6 plusgrader ute ?

Det är inte jättestark doft i kupén så man börjar må illa, men den känns tydligt och är irriterande.
Jag har ju garanti hos Bilia men det känns som om jag lämnar in den igen så kommer dom ändå inte hitta nåt.
av andersuw
Att köra en kvart eller 20 minuter varje gång skall inte vara något som helst problem. Går värmaren fortfarande efter fem mils körning i fem plusgrader med tillsatsvärmaren i autoläge är det mycket möjligt att det är något fel någonstans. Själv kör jag inte värmaren i autoläge utan föredrar att styra den manuellt. Sedan borde det som sagt inte lukta avgaser inne i bilen när värmaren går även när man står still, i alla fall inte om du har IAQS på bilen. Vet inte riktigt när det senare blev standard.
av Cox
För känslig personer, så finns det ett längre avgasrör att montera. Avgaserna leds med hjälp av det längre röret längta bak i stället för ut vid framhjulet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej. Nu är det -5 grader ute när detta p[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]

Har du kört motor OCH kupevärmare nä[…]

EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]