Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petermikael
Hej

Jag har en V70 2009. Fjärrkontrollen har börjat strula. Jag behöver trycka 3-5 gånger innan den reagerar och låser/låser upp bilen. Jag har bytt batteri. Någon ide om vad som kan vara problemet och vad jag kan göra?

Kan jag låsa/låsa upp/starta bilen "manuellt" om fjärren lägger av? Hur då?

Med vänlig hälsning,

Peter
av Cox
Nyckel har du i dosan, den silvriga delen längst upp på nyckeln är inte fjärren helt paj är det väl bara att stoppa in den i släden. Att knapparna inte fungerar kan ha med knappsatsen som börjar ge med sig, den går att byta

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Schmoyoho
Japp, fjärren funkar till att starta bilen även om du tar ut batterierna. Lite osäker hur det funkar med att låsa dock. Du får låsa alla dörrarna med pluppen, låsa förardörren med nyckelbladet och slutligen låsa bakluckan med bladet, tror det finns en låskolv där.

Edit: Cox: Tänker du på knappsatsmembranet? Är det inte fysiska knappar på kretskortet? De borde ju inte påverkas av ett ev. dåligt membran, tänker jag.
av andersuw
Schmoyoho skrev:Japp, fjärren funkar till att starta bilen även om du tar ut batterierna. Lite osäker hur det funkar med att låsa dock. Du får låsa alla dörrarna med pluppen, låsa förardörren med nyckelbladet och slutligen låsa bakluckan med bladet, tror det finns en låskolv där.
Det finns ingen låscylinder på bakluckan på vare sig V70N (där det dock går att montera en om man vill) eller på V70 II (där det inte går att montera någon heller). Däremot skulle jag tro att låscylindern i förardörren styr centrallåset så att man kan låsa och låsa upp allt den vägen. Däremot blir det svårt att sätta på larmet utan fjärr.
av andersuw
Kanske är så på min V70 -15 också. Har bara provat funktionen på låscylindern en gång och minns inte riktigt om centrallåset hängde med eller inte. På min V70 -02 funkar centrallåset defintivt mot cylindern på förardörren så om det inte funkar så på nyare bilar är det en förändring till det sämre.

Vill minnas att det på nyare bilar inte heller går att låsa bakluckan med luckan öppen (vilket är möjligt på min -02:a; smällar man sedan igen luckan är den låst). Frågan är om det går att centrallåsa med hjälp av knappen inne i bilen med förardörren öppen. Det kanske inte funkar det heller.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om inget annat fungerar gör man så här.
  • Hissa ner fönstret i förardörren.
  • Gå ut och stäng dörren.
  • Stick in armen och tryck på låsknappen i två sekunder. Först låses dörrar och lucka, och sen börjar rutan gå upp.
  • Dra ut armen illa kvickt.
Nu är det låst och stängt.
av andersuw
Intressanta lösningar Volvo hittar på samtidigt som man är tillräckligt orolig för klämrisk för att inte tillåta att man stänger bakluckan med fjärren. Nåväl, hinner man inte ut med armen i tid blir det säkert bara en skråma. :wink:
'Tis_but_a_scratch!.png
'Tis_but_a_scratch!.png (54.63 KiB) Visad 4440 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är inte Volvo som hittat på den lösningen, det är jag. Dessutom har jag byggt om min lucka så jag kan stänga den med fjärren.
Men jag såg på en ny V90 att nu har även Volvo tillåtit sig att göra stängningen fjärrmanövrerad.
av andersuw
apersson850 skrev:Det är inte Volvo som hittat på den lösningen, det är jag.
Jo, jag liksom förstod det. Jag har svårt att tänka mig att man skulle hitta den lösningen beskriven i någon Volvoanvisning. ;-) Fast Volvo har förstås ändå ett finger med i spelet eftersom man tillåter rent tekniskt att man kan göra på det sättet.
apersson850 skrev:Dessutom har jag byggt om min lucka så jag kan stänga den med fjärren.
Men jag såg på en ny V90 att nu har även Volvo tillåtit sig att göra stängningen fjärrmanövrerad.
Jepp. Är medveten om bådadera liksom om det faktum att det nu finns någon manick att köpa från Ryssland som medger att man stänger luckan med fjärren även på V70. Vad jag ännu inte vet är varför Volvo ändrat uppfattning. Om man helt enkelt bara blivit liberalare med tiden och/eller sneglat på hur andra biltillverkare gör eller om man därtill också vidtagit några mått och steg för att minska klämrisken.
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]