Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Om fläkten gnisslar är det nog lika bra att byta den snarare än försöka smörja den. Det är ju lite pyssel att komma åt och smörjning brukar inte hjälpa annat än temporärt. Oljan drar åt sig damm och det hela beckar igen.
Användarvisningsbild
av Frrla
må hända. har vart med och smörjt 2 andra v70 fläktar. dock inte skruvat så mycket själv. men de har fungerat ett par år iaf. å vet inte om vi ska ha kvar den här så mycket mer än vintern ut.. taskigt kanske. men nya ägaren är informerad så de kvittar..
av VolvoFrälst00
en fråga, jag har köpt hem en bra begagnad kupefläkt till min v70, alla delar är i sär och ny resistor skall skruvas på. frågan är nu, vart på självla fläkten är det man vill spraya crc white lithium spray ? ska jag försöka komma åt alla rörliga delar så mycket som möjligt innuti själva fläkt motorn ?
av VolvoFrälst00
inget som kan rekomendera hur man på bästa sätt smörjer själva motorfläkten till kupefläkten, den är ned plockat i delar just nu och skall smörjas med crc litium spray för bästa hållbarhet samt ny resistor monterad.
av VolvoFrälst00
jag ser att det står motorolja i guiden, hörde att man skulle använda crc lithium spray ? funkar det med motorolja då ändå ? torkar inte det ur ganska fort.
av rid54
Glidlagren är nästan säkert sintrad brons. Dessa lager är gjorda för att absorbera OLJA, som sedan "sipprar fram" under drift och smörjer axeltappen. Därav att man värmer och sedan har på olja. Fett har inte den inträngningsförmågan och är direkt olämpligt för dessa lager.
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]