Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av psilobe
Dags för första lampbytet på en v70 från 2014 och jag kommer men vad som känns som den löjligaste frågan någonsin.

Hur får man loss kontakten till lamphuset? Själva lamphuset glider ju ut hur finns som helst, särskilt om man jämför med min äldre v50 som var ett litet pusslande men själva strömkontakten sitter som ett smäck. Trycker ner fliken med tummen men lyckas varken vicka i sidled eller dra ur den. Kommer ingen vart och skulle behöva lite tips på hur man gör när detta kärvar.
av Kimmen90
På min 09 sitter den som berget också. Tog en flat mejsel och lirka lite försiktigt i skarven från sida till sida. Gav med sig efter några millimeter
av psilobe
Kimmen90 skrev:På min 09 sitter den som berget också. Tog en flat mejsel och lirka lite försiktigt i skarven från sida till sida. Gav med sig efter några millimeter
Skall testa det imorgon när det är ljust ute igen. Får nog även rekrytera min fru så att hon kan hålla så jag kommer åt lite bättre. Tack för tipset.
Användarvisningsbild
av apersson850
Litet bräckjärn och bräck lite försiktigt mot kanten på donet, lite på ena sidan, lite på den andra, samtidigt som du håller flärpen inne. Så kommer den sen.
Användarvisningsbild
av Slasse
Samma sak på min när jag uppgraderade xenonljus. Kontakterna satt som berget och då var bilen bara några veckor gammal. Men en smal flatmejsel och bänd försiktigt på varje sida. Till slut som lossnar den...
av linusloev
Samma på min v70 2011 jag hade och även på min xc70 2011 som jag har nu. Jag skjuter ut strålkastarhuset så långt det går och tar tag med höger hand runt kontakten. Drar rakt ut och trycker samtidigt med vänster tumme på plastplutten som hakar sig fast i strålkastarhuset. Man får ta i som satan helt enkelt. Var beredd på att högernäven kommer dunkas in i plåten då man inte hinner bromsa sig själv när kontakten lossnar ;D

Hej. Nu är det -5 grader ute när detta p[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]

Har du kört motor OCH kupevärmare nä[…]

EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]