NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ceddan9
Hej
Jag har blivit nästan lite vimsig över olika bud.
När jag besikta sist så fick jag information om att "nedre ringen" på höger fjäder fram var av. Det var dock inte något problem för besiktningen. Enligt honom så var jag inte Tvungen att åtgärda den.
Nu har jag iaf gjort en prisförfrågan om att byta fjäder. Jag har fått ett pris från Volvo om att byta just den trasiga fjädern. Jag ville få in en prisförfrågan till för att jämföra så tog jag kontakt med Mekonomen och kollade vad dom hade. Infon jag fick från dom var att Båda behövdes bytas. Han pratade nått om att det skulle bli ojämn i framvagnen.
Vad gäller,
vad händer om jag fortsätter köra med trasig fjäder?
bara byta den trasiga hos Volvo?
Byta båda hos mekonomen?

Med vänlig hälsning ceddan (S40 flex)
av dieselputte
Man byter alltid fjädrar axelvis så du bör byta bägge. En ny fjäder har garanterat annan karaktäristik än den gamla. Det leder till ojämt slitage på framdäcken och onödiga kostnader . Det samma gäller om du fortsätter att köra med befintlig brusten fjäder eftersom den ger kortare fjädringsgång jft den hela.

Räkna även med att få byta fjäderbenslagren då dessa oftast går sönder när man tar isär fjäderbenet (stötdämpare + fjäder)

Försök hitta en lokal mindre verkstad som kan fixa detta, Mekonomen och Volvo är garanterat dyrast.
Användarvisningsbild
av Nexus
Har du otur så hoppar nedre ringen ut och punkterar däcket. Skrämmande att besiktningsgubben inte gav anmärkning på det. Syrrans V50 gick oxå genom med trasig fjäder. Nedre ringen låg löst när man hissade bilen. Kul om den hoppat ur i 120 knyck och punkterat däcket!
Jag bytte fjädrar själv. Var inte så svårt om man är lite händig. Fjäderbenslager är inte dyra så de byttes när ändå allt var isär.

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Hej allihopa! Jag önskar lite inputs. Jag […]