Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dolofsson
Hej, ny användare på forumet.

Är ägare av en 2009 V70II 2.5FT sedan några år - och nu först har jag stött på mitt första "allvarliga" problem.

Jag körde inte själv men min sambo har återberättat...

Inga varningstecken innan, men häromdagen när hon startade bilen och skulle backa bilen så lät det enligt uppgift "som ett djur fastnat i motorn" eller "som skor som åker runt i en tumlare"... Motorn dog efter ett antal sekunder och gick sedan inte att starta igen.

När jag kom hem så gick jag ut och kikade och jag tycker mig se lite "remsor" från någon av remmarna (kam- eller multirem?).. Har därför inte vågat testa att starta motorn igen. (Inte hittat några lösa rembitar under bilen eller i motorrummet dock.)

Frågan är nu - vad kan jag vänta mig? Bilen har gått ca 15000 mil och är servad på Volvo de senaste åren - senast i september.

1) Bör jag ringa mitt försäkringsbolag - kan det ge något? (Trygghansa)
2) Vad bör jag säga till Volvo - finns någon chans på garanti pga service?
3) Bör jag köra bilen till annan verkstad än Volvo för att få en oberoende felsökning (om punkten ovan gäller)?
4) Vad kan jag vänta mig att detta kan kosta?

Nästa steg är att boka en tid, bogsera dit bilen och hoppas på det bästa... Vet förresten att man får vägassistans gratis efter service på Volvo - bör/kan jag utnyttja detta för bogsering till verkstad( är väl ca 8 km).

Tacksam för all input! Ingen rolig sits detta...
Användarvisningsbild
av apersson850
Med tanke på att detta hände vid backningsmanöver och inte i full fräs på landsväg kan det hända att du hade tur, så inget allvarligare än AC-kompressor och hjälpaggregatsrem havererade.
Som sagt ovan, försök inte starta mer, utan bärga till verkstad för kontroll.
av andersuw
dolofsson skrev:1) Bör jag ringa mitt försäkringsbolag - kan det ge något? (Trygghansa)
Troligen inte. Körsträckan innebär med all sannolikhet att maskinskadegarantin gått ut.
dolofsson skrev:2) Vad bör jag säga till Volvo - finns någon chans på garanti pga service?
Möjligen går det att hävda att felet är Volvos (bristfällig servicearbete eller bristfällig del).
dolofsson skrev:3) Bör jag köra bilen till annan verkstad än Volvo för att få en oberoende felsökning (om punkten ovan gäller)?
Det är en bra fråga. Möjligen kan det vara en god idé att låta någon oberoende part titta på bilen och utlåta sig om felorsaken innan Volvo gör det. Om felet faktiskt beror på bristfälligt servicearbete eller bristfällig del ligger det förstås i Volvoverkstadens intresse att ändå hävda motsatsen. Och när de väl börjat jobba med bilen är det förstås för sent för någon annan att utlåta sig om orsaken. Vet dock inte på rak arm vart du bäst kan vända dig för denna typ av inspektion. Kanske kan det vara värt att ändå ringa försäkringsbolaget för att få råd om detta. De lär vara vana vid att i eget intresse låta utföra denna typ av inspektion.
dolofsson skrev:4) Vad kan jag vänta mig att detta kan kosta?
Beror helt på vad det är som gått sönder. Om det bara är multiremmen som gått av borde det inte behöva bli jättedyrt även om det ändå kan kosta en vacker slant. Om däremot kamremmen gått av eller kuggat över är det däremot stor risk för motorbyte och det blir inte billigt även om man tar något bättre begagnat som ersättning. Mycket arbete ...
av dolofsson
andersuw skrev:...
Tack för utförligt svar.

Jag tittade på senaste servicespecen och vad jag kunde utläsa där så står det inget om någon inspektion av remmar eller dylikt tyvärr.. (Antar att det inte är bytt något på den ännu - har för mig att kamremsbyte är vid 18000 mil.)

Det är ju en kostnad i sig att köra den till två verkstäder också.. Alternativtet är väl att köra den direkt till meknomoen typ och även låta dem göra reparationen. Det borde väl bli billigare...
av dolofsson
apersson850 skrev:Med tanke på att detta hände vid backningsmanöver och inte i full fräs på landsväg kan det hända att du hade tur, så inget allvarligare än AC-kompressor och hjälpaggregatsrem havererade.
Som sagt ovan, försök inte starta mer, utan bärga till verkstad för kontroll.
StefanN skrev:Kan va skuren AC-pump som gjort att multirem gått av och trasslat sig.
Bilen ska inte köras alls utan bogseras.
Vägassistans ska du så klart använda då du har den via service.
Tack för bra svar.

Vad kan man tänka sig att detta kommer kosta om det är AC-pump?

Bör jag tänka på något mer i kontakten med verkstaden - finns t.ex. fler delar som bör bytas när de ändå byter pump? Okunnig på detta - men typ spännare, kamrem, vattenpump?
Användarvisningsbild
av StefanN
AC-pump med byte ligger väl på knappt 10k.
Kan va läge att byta kamrem och ev vattenpump när man ändå river i motorn, så är du klar med den biten.
Men innan man gör nånting måste den felsökas för att fastställa orsaken.
Personligen kan jag tänka mig att köpa tvättsvampar och batteri på Mekonomen men där går gränsen, ingen mekande med min bil där i alla fall.
av dolofsson
Har kollat upp lite mer nu.. Har motorförsäkring som räcker till 15000 mil.

Gissa hur långt bilen gått?

15034 mil... :shock:

Nu så har min höger stora lykta givit[…]

Det uppstod ett litet spökfenomen när vi[…]

Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, kopp[…]

Spännande! ser framemot :D har ocks&ari[…]