Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Är ägare till Volvo v60 -11/12 automat diesel. Bilen har gått ca 14.800 mil.

För ett tag sedan hände det vid en omkörning att bilen inte svarade varpå felmeddelandet "Motorsystem serv. erfodras. Jag åkte för att kolla felkoder och mycket riktigt kom 2 st felkoder upp. Ett av dem var P00BD vilket motsvarar Luftflödeskrets "A", massa eller volym område/prestanda - luftflöde för högt. Stället jag sökte felkoderna på frågade om jag brukar varva ur bilen ordentligt ibland, varpå jag svarade blygt nja. Han föreslog att vi skulle köra med manuell växel runt 3000 varv för att han trodde filtret satts igen.

Nu är jag och tjejen i Falkenberg på besök. På söndag ska vi åka till Norrköping och jag orolig om vi vågar åka med detta problem. Jag trodde jag hade lagt den andra felkoden i bilen men det hade jag ej. Vet bara att den var inbäddad att röra P00BD.

Bilen går ibland som den ska, man ok förbi felmeddelandet bara. Igår var accelrationen som borta, den accelererar men väldigt lågt som i safe mode.

Blir att lämna in den men frågan berör om det är farligt att åka med meddelandet, är nojig.

Extremt tacksam för svar.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]