NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kevlar
Tjena...

Lurar på nya fälgar (sommarhjul) till min snart anländande V50 2.0D. Den levereras med vinterhjul.

Är max 17" som gäller då det är tjänstebil.

Så, har hittat ett gäng fina och hyffsat billiga fälgar. Dimension 17" x 7.5" (215/45). Frågan gäller ET (nix, inte han med flygande hojen). Hår lågt kan man gå? Vill ha ut hjulen så mycket det går utan att det tar i eller hamnar utanför. ET40 är lägsta som fälgarna finns i. Steget uppåt är ET45.

Det är org. sportchassi på bilen.

Ni som har icke. org. fälgar, skriv en rad och berätta.
Task ska ni ha.
av Frigge
Tänk bara på vad Icke original kan ge dig i form av problem.

- Vibrationer
- Dålig passform (Centreringsringar krävs)
- Högre vägljud ju mer dom breddar utåt
- Orundhet pga dålig kvalitet
- Sömnlösa nätter pga ovannämda saker :wink:
av Kevlar
Frigge skrev:Tänk bara på vad Icke original kan ge dig i form av problem.

- Vibrationer
- Dålig passform (Centreringsringar krävs)
- Högre vägljud ju mer dom breddar utåt
- Orundhet pga dålig kvalitet
- Sömnlösa nätter pga ovannämda saker :wink:
Nu var det ju inte det jag undrade, men visst, du har en poäng. Enligt mina erfarenheter är det oftast dåliga (läs billiga) däck som skapar vibrationer - dessa håller jag mig undan. Replikafälgar osv. tänker jag heller inte slänga på, av samma orsak (+ev. orundheter). Bredare spårvidd = högre vägljud? Det får du gärna utveckla. Bredare däck/fälg, visst (större kontaktyta) men spårvidd?

Jag blir inte ensam om att köra på icke org.... trots allt. Har aldrig haft problem när jag följt ovanstående.
OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Vet du när senaste broms-skivor/beläg[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]