Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NorraS
Lämpliga punkter bak, i ägarhandboken talas bara om var medföljande domkraft placeras.
Det är flera plastskydd undertill, men kan man lyfta i punkten där nedre staget till bakhjulet är infäst?
2016 års med dieselmotor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
På volvoverkstaden lyfter man i domkraftfästena genom att lägga en liten gummikudde där.
av Daniel73
Eller längs med hela tröskellisten
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Daniel73 skrev:Eller längs med hela tröskellisten
Hu... Inte på min volvoverkstad i alla fall, man lägger små gummiduttar i mellan så man lyfter i domkraftfästena även med de nya lyftarna.

Kör man bara upp liften kommer man ju att lyfta i plastpanelerna då de är lägsta punkten på bilen och det känns verkligen inte ok.
Jag tror han menar med den typen av pelarlyftar där du kör upp hjulen på en ramp. Sen lyfter du utan att göra något alls. När du gör det fälls rampen ner under hjulen. Det som blir kvar lägger an längs hela bilens underkant.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Jag tror han menar med den typen av pelarlyftar där du kör upp hjulen på en ramp. Sen lyfter du utan att göra något alls. När du gör det fälls rampen ner under hjulen. Det som blir kvar lägger an längs hela bilens underkant.
Japp, bilens vikt vilar till 100% på plastpanelerna längs bilens underkant om du gör så.... så vill jag verkligen inte ha min bil lyft.

Det gör inte min verkstad utan lägger klossar imellan så man lyfter i metallen i balken istället. När jag kikade in så hade man ca 10 bilar upplyfta, samtliga med gummipuckar i mellan..

Det är denna typ vi talar om...

Bild
Bild
av NorraS
Det gäller den typ av lyft där man svänger ut lyftarmar framåt och bakåt med en rund platta i änden som kan skruvas upp ner för att anpassa till läget under bilen där lyftpunkten finns. Armarna är ju sjusterbara i längsled också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
NorraS skrev:Det gäller den typ av lyft där man svänger ut lyftarmar framåt och bakåt med en rund platta i änden som kan skruvas upp ner för att anpassa till läget under bilen där lyftpunkten finns. Armarna är ju sjusterbara i längsled också.
Då skulle jag använda gummipuck och lyfta i domkraftsfästena.
av Daniel73
VolvoB20 skrev:
Hu... Inte på min volvoverkstad i alla fall, man lägger små gummiduttar i mellan så man lyfter i domkraftfästena även med de nya lyftarna.

Kör man bara upp liften kommer man ju att lyfta i plastpanelerna då de är lägsta punkten på bilen och det känns verkligen inte ok.

Känns inte ok men det är så dom flesta verkstäder lyfter....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Daniel73 skrev:
VolvoB20 skrev:

Känns inte ok men det är så dom flesta verkstäder lyfter....
Då har jag tur att min verkstad inte lyfter kundbilar i plastpanelerna, sitter med smutsig overall i förarstolen eller använder kundbilarna för att köra ärenden och hämta lunch-pizzorna.

Skärpning där ute.... Mellanläggen ligger ju på lyften, tar bara några sekunder att lägga dem rätt innan man trycker på knappen.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]