- lör 15 okt 2016, 16:51
Hej höra om någon bytt oljefilterhus på en s80 -07 och hur man får dän luftburk så man kommer åt, eller om det går att renovera?
Moderator: Moderatorer
ferdinand64 skrev:Hej höra om någon bytt oljefilterhus på en s80 -07 och hur man får dän luftburk så man kommer åt, eller om det går att renovera?Vad är anledning till att du behöver byta oljefilterhuset (spricka i huset, trasigt membran, oljesludge)?
ferdinand64 skrev:Det tjuter om den så är det ett jäkla sug vid oljestickan, har kollat runt och fått fram att det måste vara membranet så åker väl på att byta hela kockan!Det var precis vad som hände mig i våras. Verkstaden ville ha ca: 5000 kr för byte av komplett oljefilterhus (huset kostar drygt 2000 kr på Mekonomen och 2500 kr på Volvo och tillverkas av tyska Hummel). Jag bytte bl a membran själv, vilket totalt kostade en i sammanhanget överkomlig tusenlapp. Arbetet tog 2-3 timmar. Luftburken var det jävligaste momentet, men är enkel att avlägsna när man väl listat ut hur den sitter och vilka vinklar som krävs för att få ut den. Membranet går att byta utan att oljefilterhuset behöver demonteras. Har fungerat perfekt sedan april och nästan 1000 mil senare (bl a efter två turer på autobahn till centrala Tyskland samt en till Norditalien).
ferdinand64 skrev:kommer ett nytt komplett på onsdag med den långa slangen o klämma 2400riksdaler vart det! Tack för att du tog ig tid att svara kanon!Utmärkt beslut. Jag rekommenderar att du följer instruktionerna i länken ovan som Kimmen90 föreslog. De nedre två skruvarna är enklast att lossa underifrån. Rengör ytan på motorblocket som ligger an mot oljefilterhusets yta M-Y-C-K-E-T noggrant. Är inte den ytan helt ren så får du förr eller senare (om inte genast) problem med oljeläckage. Inte roligt att göra om hela proceduren igen. Lycka till! Återkom gärna med hur det gick.
Hej. Nu är det -5 grader ute när detta p[…]