Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Panne22
Åker sedan någon vecka i en xc90 2005 D5 automat med 24.000 mil på mätaren.
Har haft flera xc90 tidigare men då T6 ingen D5 så jag vet inte riktigt hur de ska uppföra sig.

Problemet började för ca 1 vecka sedan. Använder motorvärmare nu när kylan kommit och den sparkar igång direkt på morgonen. Åker sedan till skolan med barnen ca 10 minuter. När jag sedan ska starta så vill den inte riktigt komma igång men med en lätt tappning på gasen går den igång. Sedan kan jag starta den flera gånger under dagen utan några som helst problem för att den sedan plötsligt gör samma sak igen vid en slumpmässig start?!

Den har även enligt mig låg tomgång, knappt 700 varv vilket gör att det vibrerar onödigt mkt och när man lägger i R blir det ännu lite lägre.
Vad är normalt varvtal på tomgång på D5:an 163 hk? Vad kan det bero på?

Har idag bytt dieselfiltret då jag trodde att det kunde vara en bov men icke...Fyllde upp filterkoppen med diesel innan jag monterade tillbaka allt för att slippa risken för luft i systemet och när jag sedan skulle gnugga igång den så lät det precis som de gånger som den inte vill gå igång!
Tror alltså att det har något med bränsletillförseln att göra.

vad tror ni att det kan bero på?
av osla
någon pump som är dålig som börjar läka mer då den blivit varm. kommer ihåg att vi hade en citroen xm då jag var liten som inprutningspumpen läkte invändigt på, kall startade den men varm var den helt omöjlig att få igång och blev bara värre och värre. nu är ju din en common rail men borde ändå kunna vara samma, att en pump börjar läka då den är varm
av Ceska
Panne22 skrev:Har nu felsöka och får felkod 2503, lågt bränsletryck..

Några förslag på orsak ?

Mvh
Spridare (en eller flera), gör backläckage test på returen, Volvo säger att det är "ok" med retur flöde under 40 ml/min/spridare, men det är bara för att motor inte tar skada (redan vid 10-15 ml. på returen kan man få startsvårigheter, speciellt kallt motor). Bränsletryckgivare (den som sitter på railen), bräsletryckregulatorn i pumpen.
av Panne22
Tack för förslag..
Kan tillägga att den även gav felkod på LMM.
Kan detta vara en orsak då den även ligger lågt på tomgången, stabilt men lågt ca 680-690 varv?

Återkommer med felkoden då jag inte har den tillgänglig precis nu..
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]