Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1114359
Hej,

Sonens 740 dog under körning. Bensin kommer men ingen gnista.

Bytt:

Tändspole, tändkablar, hallgivare, rotor, fördelarlock, batteri.

Jordat extra med startkabel från batteriet till kaross.

Den startar inte och jag får ingen gnista?

Läst många trådar men vet nu inte hur jag ska gå vidare
#1116094
Hej och tack för svaret. Jag tror att min son redan testat med en tändmodul från min 740 GLE.
Efter bytt hallgivare, stift, tändkablar, tändspole och kollat tändmodulen.
Vad återstår då? Tändningslåset?
#1116115
Det förekommer (relativt ofta faktiskt) att det är fel på nya lock (även rotorn och även original "grejer") Prova att ohmmäta mellan tändkabeln (vid tändstiftet) och mässingen på insidan fördelarlocket. Med kabel ska det ligga på mellan 2 - 5 Kohm (beroende på längd och fabrikat), utan kabel 0 ohm (insida till utsida på samma stift). Rotorn 0 eller c:a 5 Kohm (beroende på om den är avstörd eller ej). Är det av avbrott visar det inget. Jag har en digital mätare som automatiskt anpassar sig mot vad du mäter, den visar Mohm vid avbrott. Du kan även mäta om Hallgivaren fungerar genom att koppla förbi tändspolen och sätta en provlampa mellan kablarna. Kör du på starten då ska provlampan blinka om det fungerar.
#1116169
Ja, som Lennart skriver, lossa de två flatstiftskontakterna på tändspolen och anslut dem till en testlampa istället.

Om lampan blinkar när man kör på startmotorn så fungerar lågspänningsdelen av tändsystemet, och felet måste ligga på högspänningssidan. Om lampan inte blinkar så ligger felet på lågspänningssidan.
Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]