Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Statsminister
Jag och sambo tittar lite på husvagn. Prisklass är MAX 100 000:- och vi har ett barn på 5 år. Vad ska man titta efter? Nått märke att föredra? Ser gärna att den har värme som funkar om man får för sig att dra med den till fjällen en helg!
Användarvisningsbild
av joel80
Kolla hur gamla däcken är.. Vagnar går så pass få mil så däcken blir gamla och torra långt innan mönstren slits ut. Köpte en vagn för typ 4 år sen där det inte ens fanns märkning.. Däcken var alltså från innan det infördes. Prutade 2k för just den grejen och bytte däck det första jag gjorde.

Sen är det ju såklart mycket annat man bör kolla.. Fukt och alla "funktioner" i vagnen.

Värmen ska du se till att få demonstrerade. Tar inte lång tid för elementen eller pannan att bli lite varm.
Användarvisningsbild
av Vojje
vill du ha något rejält, isolerad för vinter med värme och faciliteter är det en svensktillverkad Cabby du letar efter...

bäst är att köpa privat och för 100 000:- bör du hitta något som är under 10 år gammalt :D
Användarvisningsbild
av wissel
Har haft ett gäng husvagnar o lärt oss att golvvärme är ett måste, vi har haft Kabe och Polarvagnar.
Säkerhetsdrag är guld värt, det klämmer åt om dragkulan så det går exakt utan "svängningar", du måste då
ta bort ALL beläggning på din kula och absolut inget fett. Draget har bromsband som spänner om kulan vilket gör att det går exakt efter din bil. När du kommer dit du skall parkera så lyfter du på dragets spänne och du kan svänga lätt o fint.Allt skall kunna gå på Gasol o 220 el. 12 v. systemet är bara för belysning.Längsgående bäddar med Jalusidörr till sovrummet, lillen placerar ni ute i stora utrymmet när ni går till sängs. Vår tjej somnade i våra sängar o vi flyttade henne när det var dags för oss att koja.
1 = Säkerhetsdrag
2 = Längsgående bäddar med nattduksbord i mellan sängarna, ni stör inte varandra om ni går upp på natten.
3 = Värmepatroner som går på Gasol OCH 220v.
4 = Tömning av Toatank från utsidan av vagen.
5 = Gärna 100lit. avloppstank
6 = 60lit. färskvattentank (minimum)
7 = Varmvatten i samtliga kranar i vagnen.
8 = Lättmetallfägar med C-däck o 4.5 kg. PSA.
Solceller osv är mest kosmetika, om ni inte kommer att vildcampa mycket.
Inbördes ordningen är som jag skrivit.
Lycka till.
Användarvisningsbild
av joel80
Hm .. vi är alla olika.

Jag har aldrig haft behov av golvvärme, och knappt av värme heller.. men så har jag aldrig vintercampat heller.

När det gäller sängar så vägrar jag vagn med separata sängar.. Jag vill kunna gosa med tjejen! (Nu har vi i och för sig barn som rätt ofta är ivägen och kommer och lägger sig i vår säng, men ändå... inte separata sängar för mig tack. :)

Elen ser jag också lite annorlunda på. Jag sätter upp en portabel 120w solpanel utanför vagnen när jag parkerar och klarar mig utmärkt utan att behöva koppla in el överallt. Kan alltså stå på "tältplats" om så behövs, eller där det inte är nån camping. Gasolen måste såklart funka då för t.ex kylskåp.

Färskvattentanken i vår vagn nu är 40l... Jag fyller den inte full vid avfärd då jag vill kunna packa i vagnen utan att få övervikt. Har 10litersdunk med om det behövs fyllas där man inte kan fylla direkt i vagnen. (Tidigare vagnar har vi inte haft färskvattendunk alls utan bara dunkar. Funkar det också..

Varmvatten behövs sällan, kan dra igång gasolpannan i 3-5 minuter så har vi varmvatten om det skulle behövas, men gjorde inte det en enda gång i sommras.
Användarvisningsbild
av milktrucker
hyr en husvagn för typ 3500 under semestern. billigt o bra.
När allt kring husvagnen är betalt blir den väldigt dyr.
skatt: 360
försäkring ca 2000 kr
vinterförvaring ca 5000 kr
däck, ca 200 kr/år
besiktning ca 300 kr.
dvs, ca 8000 kr om året i bara kostnader, sen tillkommer värdeminskningen.
Med allt inräknat kan ni hyra en husvagn 3 veckor om året för summan ägandet kostar er, så slipper man tänka på allt kring husvagnen.
Användarvisningsbild
av joel80
Oj.. vinterförvaring för 5k??!
Jag betalar 600kr för att stå i en lada... fast då känner jag ägaren så det gills kanske inte. ;) Men andra i Gävleområdet erbjuder torr plats inomhus för 1500-2000kr.

Mamma och pappa har haft vagnen i en förrådsbyggnad utanför gävle i massor av år för 1500-2000kr/år.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allt kan fixas eller bytas om det är gammalt eller slitet. Utom en sak, är det fuktskador är det kört. Så det är det viktigaste att kolla.
Användarvisningsbild
av Statsminister
Tack för alla tips! Vi är ganska bekväma av oss så vi vill gärna ha så mycket "finesser" som möjligt. Det skall vara bekvämt även på semestern :)
Alternativet att hyra går bort för mig, jag vill äga prylarna själv! Vinterförvaring löser jag tämligen enkelt själv, har gott på plats på gården (är lantbrukare).

Mina tankar har gått som så att det säkraste kortet torde vara en nordisk vagn, jag inbillar mig att de har bäst vinter egenskaper? När det gäller sängar så vill jag absolut inte ha två separata, utan en stor så möjligheten till mys finnes. Detta verkar relativt ovanligt? Många vagnar verkar ju ha två seperata? Speciellt Cabby vagnarna tycker jag det verkar som?

Hur är risken för fukt, är vissa tillverkare bättre respektive sämre på detta? Vilket märke är att föredra?

Detta med avloppstank, vad finns det för alternativ när det gäller tömning? Jag känner spontant att detta vill man verkligen att det skall vara så enkelt och "rent" som möjligt.
av stoota
Hur stor vagn vill du ha? Boggie eller enkelaxel, finns mycket att välja på.
tömma toan är ju som inge problem man får bara komma ihåg att trycka in avluftarknappen så det inte skvätter en massa :lol:
Sen har du väl cabbycenter där nere, där borde det väl finnas lite begagnat att titta på så man får ett hum om olika planlösningar och hur dom passar er.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??