Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hisingspaddan
'Cyclebeating' för att klara avgaskraven för dieselmotorer är tydligen något som alla biltillverkare ägnar sig åt i varierande grad, VW mer än andra.
Är det någon som har en uppfattning om vid vilka förhållanden (motortemp, utetemp, belastning/gaspådrag etc.) som man kan räkna med att avgasreningen (EGR-ventilen) är aktiv på en 2,4D-motor? (2010 års modell, Euro 4).
Användarvisningsbild
av apersson850
Körcykeloptimering gör alla. Det är helt lagligt. Att sen verkliga värden kan skilja rätt mycket från de man får i körcykeln visar bara att cykeln inte motsvarar verkligheten. Om man faktiskt skulle köra likadant på vägarna som i körcykeln skulle man få samma värden. Att sen ingen gör det i praktiken är en annan sak.

Det VW ägnat sig åt är något helt annat. Där har man detekterat att bilen står i en testbänk och då ändrat på motorstyrningens parametrar. Det innebär att det är omöjligt att köra bilen på vägen på samma sätt, för då kommer den att se att den inte står i en testbänk. Alltså kan man aldrig komma till samma värden i verkligheten, och det är inte tillåtet.

Rent allmänt fungerar avgasrening på olika sätt som det är tänkt med varm motor på dellast. Vid låga och framför allt vid höga varvtal, med hög belastning, kan det skena iväg rätt ordentligt. Sånt brukar inte ingå i cyklerna, så det syns inte där.

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]