Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marlin1895
En undran. När en fabriksny bil levereras från fabriken till återförsäljaren och sedan skall göras klar för leverans till kund, finns det något i fjädringen som ska tas bort eller justeras innan bilen levereras till kunden?

Anledningen att jag undrar är att jag provkörde en XC70 identisk med min, förutom polestar trimning, vilket var det jag skulle prova. Båda bilarna är tillverkade inom en månad från varandra och har gått ungefär lika långt med samma däck och fälgar. Jag upplevde min bil som betydligt stuttigare i fjädringen jämfört med den andra bilen och funderar på hur detta kan komma sig.
av Lövet
Ja det finns grejer i fjädringen som tas bort men det ska till oerhört mycket om du åker omkring med dessa, bilen blir i princip stum. Men ta en ficklampa och lys in vid fjädrarna, sitter det något i spiralfjädern?
Det är inte så att du har en XC70 Sport? Den har hårdare fjädring.
av Marlin1895
Lövet skrev:Ja det finns grejer i fjädringen som tas bort men det ska till oerhört mycket om du åker omkring med dessa, bilen blir i princip stum. Men ta en ficklampa och lys in vid fjädrarna, sitter det något i spiralfjädern?
Det är inte så att du har en XC70 Sport? Den har hårdare fjädring.
Ska kolla lite närmare i spiralfjädrarna. Nej bilen är ingen sport, det är en vanlig classic summum, i vart fall till det yttre. Men kan Volvo stoppa i stolar med fel klädsel för att hålla igång produktionen så kanske dom kan stoppa i fel fjädring också. Tror jag ska ta och försöka hitta en sport och provköra den för att jämföra.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är inte så att den ena har nivåreglering men inte den andra? Eller rent av så att den ena har Four-C men inte den andra? Four-C syns ju enkelt på knapparna i bilen, men nivåreglering syns inte alls tydligt.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]