Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soder
#1110249
Är i Stockholm, och massa kartor i bilen är helt fel.

Jag ser det finns Utgåva V.30.16.04 Publicerad 2016-05-30
http://support.volvocars.com/se/downloa ... 0fd07866e2

Själv har jag Mjukvaruversion 1040 och Kartversion V 30.13.02

Däremot blir jag osäker på det som står i slutet, "Observera att denna karta endast fungerar med mjukvara utgiven vecka 22 2016 eller senare." och vad det egentligen innebär?

/Söder
av soder
#1110373
Är det någon som har vanliga Sensus (nav.panel utan jordglob) och som haft den på service i sommar, som skulle kunna se vilken mjukvaruversion som finns då.

Blir osäker om min går att uppdatera med kartan jag länkade till ovan, ifall jag har mjukvaruversion 1040.

/Söder
Användarvisningsbild
av apersson850
#1110447
Den möjligheten att ladda in karta från internet i äldre bilar, istället för att skaffa en packe med DVD-skivor, den kräver en mjukvaruuppdatering som inte sker vid normal service. Det där Volvo skriver att du alltid har senaste mjukvara om du gör service hos dem, det är bara lögn. Det som uppdateras vid service är ett utvalt paket med programvaror, sammanställt på sådant sätt att det ska hinna laddas in medan oljan rinner ur motorn. Sånt som tar längre tid hoppar de över.

Jag har gjort den uppdatering av infotainmentsystemet som krävs för att kunna hämta kartor från internet. Det var en helt separat övning, som kostade ca 600:- kronor att få gjort. Sen togs uppdateringen bort ett tag på grund av något problem. En snabb titt ger vid handen att uppdateringen inte verkar finnas på Volvos tillbehörssida längre.

Men före den uppdateringen hade jag navigatormjukvaruversion 0903. Efter uppdateringen har jag nu version 1100. Mig veterligt kan du inte använda internetnedladdningen av nya kartor med någon tidigare version än 1100, för alla som uppdaterade via internet och skrev något om det, de hade fått in version 1100 först.

Dina kartor är i alla fall tre år äldre än de som finns nu. Uppenbarligen är din bil aldrig uppdaterad, när det gäller kartorna. De två första uppdateringarna var gratis, även med DVD, men det har tydligen inte förre ägaren brytt sig om att göra. Numret på kartan du har betyder V (system).(år).(område). Så 13 är året.
av soder
#1110567
OK. Som sagt, när jag provkörde förra veckan sa säljaren "alla uppdateringar görs varje service". Nu visar det sig att kanske mjukvaran är uppdaterad (servad december 2015), men att kartan aldrig varit det. Förra ägarna hade i 24 månader möjlighet att få DVD:er med kartor som jag förstår det enligt några papper som ligger i bilen, men detta har inte gjorts.

Jag tycker klart att verkstaden där jag nu köpte bilen bör fixa så jag får 1100 gratis, så att jag själv kan ansvara för uppdatering av kartor åtminstone. Sen kan mjukvaran uppdateras vid service kanske (om man påpekar att den ska uppdateras).

/Söder
av soder
#1110568
http://www.navigation.com/is-bin/INTERS ... urope-Site&


Årsmodell 09 till 14 (fordon som tillverkats fram till juni 14):
Ditt fordon är utrustat med ett Sensus system. Om du har anmält dig i tid till Volvo MapCare programmet, ska du redan ha fått 2 fysiska kartuppdateringar hemskickade.
Ägare av fordon som tillverkats från 2009 till 2013 är inte längre berättigade till gratis kartuppdateringar. Alla produkter har redan skickats till berörda förare.
Ägare av fordon som tillverkats mellan juni 2013 och juni 2014 är fortfarande berättigade till en slutlig kartuppdatering. Detta kommer att levereras i slutet av juni 2016.
Observera att registreringen, som var obligatorisk för att dra nytta av programmet, nu är stängd.
När dina MapCare rättigheter är över, kan du köpa de senaste kartuppdateringarna från din Volvo-återförsäljare.
Användarvisningsbild
av Derank
#1110569
Det är väl bara pungslå säljaren har han sagt A får han fixa B, och är det en normalt funtad säljare så ordnar han kartorna åt dig utan krusiduller. Kontakta säljaren i morgon så löser det sig nog ska du se.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1110621
soder skrev:Som sagt, när jag provkörde förra veckan sa säljaren "alla uppdateringar görs varje service". Nu visar det sig att kanske mjukvaran är uppdaterad (servad december 2015), men att kartan aldrig varit det.
Jag vet att de säger så. Det är en lögn av sådan grad att det förmodligen är åtalbart.

Mjukvaran till navigationen uppdateras aldrig vid vanlig service. Det sker utan kostnad enbart om något fel gör att mjukvaran uppdateras som ett garantiärende. Jag har fått infotainment uppdaterat på grund av problem med radion, som garantiåtgärd. På köpet fick jag de som kallades Sensus 3.0, vilket innebar lite ändringar i menyerna samt att stapeldiagrammet för förbrukning kom till. Det fanns inte i min bil från början. Men bilar från samma tid som min, som enbart gjort uppdateringar i samband med service, har fortfarande inte stapeldiagrammet.
Detta har alltså inget med dina kartor att göra, utan belyser bara vad som verkligen uppdateras.

Att de slutat med fria uppdateringar av kartorna är naturligtvis bara för att nu är alla uppdateringar fria, eller i alla fall bara förenade med visst eget arbete med nedladdning från nätet och inladdning i bilen. Just nu kan jag inte hitta den uppdatering som gör att man kan ladda in karto själv på Volvos tillbehörssida längre. Men jag har hört talas om att den drogs tillbaka för att vissa hade problem med den. För min egen del fungerade det bra, men det var tydligen så att den var beroende av att en del andra uppdateringar gjorts, så kanske bilägare som varit mindre om och kring sig tidigare fick problem med den här. Jag vet inte, borta är den i alla fall.

Oavsett vilket så finns den nödvändiga mukvaran för egen kartuppdatering inte i din bil, eftersom den inte varit på verkstad för detsamma sen mjukvaran blev tillgänglig.
av soder
#1110716
Ja herregud..

Ringde till verkstaden på väg ner från Stockholm, och sa jag kom inom strax efter kl 16. De sa ok.

På plats kopplade de upp sig mot bilen och sa det gick att uppdatera. Efter 30 min var det klart sa de. Jag satte mig och såg att 1040 mjukvaran var kvar. De försökte få det till att "jo men nu ska du ladda via usb.".

Påpekade då att det ej stämmer och personen jag pratat med och som hjälpt mig fick fråga en kollega. Kollegan nämnde att "Ja detta är ju helt nytt. Kom ett mail om det för någon vecka sedan.".

En tredje mer kunnig person kunde typ bekräfta det ni sagt, att det krävs en ny mjukvara.

Klockan närmade sig kl 17 och de han ej köra den uppdateringen, men sa de kunde fixa en annan gång jag kom förbi.

Suck....

/Söder
Användarvisningsbild
av apersson850
#1110736
Det är uppenbarligen skillnad på kompetens hos olika verkstäder. När jag fick min uppdatering gjord, någon vecka efter det att den kom ut, då visste de om den på verkstadsgolvet hos min lokala handlare. Så det var inga problem alls. Jag hade beväpnat mig med artikelnumret på uppdateringen, ett nummer jag fått via Jagrullar, men det behövdes inte alls.

Här finns en lång tråd om detta, men länken till mjukvaruuppdateringen som finns där fungerar inte längre.

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]