NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silvermannen
Hej! :P

Är på G att köpa en V50 2.0D. Är intresserad av att komfort/ljudnivå skall vara så bra som möjligt men har varnats av några för att V50 har erkänt hög ljudnivå i kupén (främst däcksbuller vid dålig asfalt=75% av Sveriges vägar).

Kör idag A4 Avant -02 och är supernöjd. Finns det någon websida där ljudnivåer mätts upp på olika bilar i olika hastigheter och väglag? Vet att Vi Bilägare har några tester men eftersom jag sett att de gett olika resultat på likadana bilar litar jag inte till 100% på dem (V50 2,4 skiljde 7 dB, vilket är oerhört mkt, på 70 km/h - likadana bilar olika tester.)

Tacksam för svar!
/Das Silvermann
av hedlung
Kan inget om detta.....
MEN, det måste ju vara jädrigt svårt att mäta, eftersom däcken påverkar så mycket, och jag vet inte om det går att sätta samma däck på båda (kanske någon går bättre med en viss storlek än den andra, och då blir det ju inte "rättvisa" mätningar)
Men intressant och relevant fråga!
Användarvisningsbild
av AndreasC
När jag skulle köpa v50 så var det väldigt svårt att hitta nyare tester på den detaljnivån och det man hittade var väldigt olika men det kan ju vara som någon här skriver problem att få fullt rättvisa bedömningar. Hittade mycket amerikanska tester men knappt några från sverige.

Det jag har märkt att med vinterdäck dubbade så ökade ljudnivån markant plus lite vibrationer i ratten men det kanske inte är så konstigt. Vi testade också Audi A4 1.8 T som iaf jag upplevde som tystare (sommarväg) trots att den hade 17" och volvo 16" . Min fru tyckte volvon var tystare men det är ju mycket en personlig upplevelse samt att vi har olika bullertrösklar.

Googla på Amerikanska siter för det finns hur mycket som helst gällande v50 tester till alla utföranden.
Det vi gjorde var att helt enkelt låna hem en bil från Bilia under en helg och testköra den ordentligt.

mvh Andreas
av dali
Mina pendlingskamrater har nämnt att det är ganska hög ljudnivå i baksätet på min V50, vägljudet från sommardäcken trängde tydligen in ordentligt. Med vinterdäcken så blev det bättre. Jag sitter i framsätet och bryr mig inte ... :lol:

Har haft en Audi A4 1.8T -02, men det var en sedan med annat däckfabrikat så jag kan inte göra någon direkt jämförelse. Kan dock nämna att jag valt bort flera bilmodeller pga hög ljudnivå och V50:n klarade sig. Prova senaste VW Golf om du tycker att V50 är högljudd ... :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
V50 är inte den tystaste bilen på marknaden. man får gå på en S60 eller V70 om man så ha lite tystare Volvo

Beror ju lite på vilka däck det handla[…]

..Kolen är lite olika i längd. Den kor[…]

Jag har i alla fall sett åtskilliga laddpla[…]

Vilken ratt är detta??

Jag köpte för ca 6 månader sen e[…]