Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrik999
Hej!
Har beställt D3 AWD och undrar om någon med säkerhet kan säga om det sitter enkel eller dubbel turbo i den?
Handlaren kan inte svara på frågan. De säger att alla D3 är singel men vad jag vet har D3 tidigare funnits med både och i nya 4cyl motorn.
Enligt ordern heter motorn d4204t4
av Umbriel
Jag är också nyfiken på skillnaderna på D3 och D4. Har du fått uppgifter om bränsleförbrukning på D3? Är den identisk med D4?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av philipsguy
philipsguy skrev:Enligt denna wiki
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine
är d4204t4 "turbo charged" till skillnad från de mer kraftfulla motorerna som är "twin turbo charged". Så svaret på din fråga bär vara nej...
Jag tror jag har fel.
I denna tråd står det om att denna motor är samma som sitter i V60CC som D4 och då med dubbelturbo...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=119875
av Fredrik999
Nä,fick inga värden på förbrukningen. Går man in på bygg Volvo står det samma som D4 men är nog inget man kan lita på!
Läste den tråden tidigare men har oxå läst andra trådar där de säger singelturbo.
Hoppas på att någon som skruvat med motorn kan uttala sej. :)
Användarvisningsbild
av svergie2
Min teori är att D3 har enkelturbo, D4 har dubbelturbo och D5 har dubbelturbo med Power Pulse.

Skickat från min OnePlus 3
Användarvisningsbild
av V9097
Det är många gissningar, här kommer min

Jag tror D4 AWD och D3 AWD är mekaniskt identiska, dvs dubbla turbo. Både D3 AWD och D4 AWD kommer med 8-stegad automat, medan D3 FWD har 6-stegad automat vilket är en indikation på att Volvo håller ihop dessa mekaniskt.

Motorn i V90 D3 FWD har enkel turbo, men även mindre ramlager och kolvbultar än D4, den är mycket lik D2 vea i tex V60. D2/D3 tror jag dessutom saknar balansaxel. Här har man satsat mer på att hålla kostnad och förbrukning nere.
D5 AWD liknar D4 AWD, men har dessutom Power pulse och VNT Turbo.
av Aman
Hej
Korrekt tolkning av V9097.
Tycks även vara moment begränsning på D3 med FWD till 320Nm pga 6stegs automat. D3 AWD har 350Nm, dessutom ligger 150hk högre upp i varvtal 4250rpm , istället för 150hk vid 3750rpm som det är på enkelturbo. Alltså rätt stora skillnader mellan D3 FWD och D3 AWD, gäller att välja rätt. Mest prisvärd borde vara D3 AWD i hela modell programmet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]