Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Enbitost
Tjena.

köpte ju en olivgrön T-5R (automat, 96a) nyligen och nu har problemen visat sig.

gjorde oljebyte så snabbt jag kunde efter att den blev min och efter cirka 150 mil så började jag märka att det kom rök (tyckte den såg vit ut)
så jag åkte till farsan och bad han ge sin åsikt. Han konstaterade att röken var blå och att det säkert var gammal bil, att den dricker olja och att man helt enkelt får leva med det.

ett tag går (några dagar) och den börjar ryka mer och mer och det syns väldigt väl nu att det är blå rök. tänker inte så mycket på det.

går ut till bilen nu ikväll och får se att det är en oljepöl under fronten och oljestickan visar precis under strecket.

såg inte exakt vart det kom ifrån men det var under motorn lite till vänster om man står framför bilen och kollar på fläcken. det var en hel del kladd under men såg inte vartifrån det kom.

Jag är väldigt färsk vad gäller motorer/växellåda och läckage så om någon känner igen sig eller har tankar och idéer så skriv gärna! (H)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Finns flera misstänkta källor enligt den beskrivningen, och det blir svårt att säga något vettigt. Det bästa är att kolla noggrannare vart det verkar komma ifrån. Men ett par misstänkta när det gäller läckage på framsidan av motorn är ju antingen oljefällan eller röret till oljestickan. Sen kan det komma olja från dräneringshålet i intercoolern, som förvisso sitter till höger, men om det kommer mycket så kan det sprida sig över större områden och bli svårt att se.
Användarvisningsbild
av Enbitost
Marlboroman skrev:Finns flera misstänkta källor enligt den beskrivningen, och det blir svårt att säga något vettigt. Det bästa är att kolla noggrannare vart det verkar komma ifrån. Men ett par misstänkta när det gäller läckage på framsidan av motorn är ju antingen oljefällan eller röret till oljestickan. Sen kan det komma olja från dräneringshålet i intercoolern, som förvisso sitter till höger, men om det kommer mycket så kan det sprida sig över större områden och bli svårt att se.

tack för snabbt svar !

ja, ska försöka se om jag kan hitta nått imorn eller ialf till veckan :oops:
Användarvisningsbild
av Enbitost
min teori är att: Den byggde upp tryck och sen när det blev mycket så "tvingades" det ut och efter ett tag blev det för mycket så det sprack någonstans. vad tros?
Användarvisningsbild
av Nexus
Stopp i vevhusventilationen? Kan du känna om det är tryck om du tar bort oljestickan. Ett papper ska kunna sugas fast där om allt är som det ska.
Användarvisningsbild
av Enbitost
Nexus skrev:Stopp i vevhusventilationen? Kan du känna om det är tryck om du tar bort oljestickan. Ett papper ska kunna sugas fast där om allt är som det ska.
får ta en titt på det. behöver mer olja dock xD vågar inte starta som den står nu :roll:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Enbitost skrev:
Nexus skrev:Stopp i vevhusventilationen? Kan du känna om det är tryck om du tar bort oljestickan. Ett papper ska kunna sugas fast där om allt är som det ska.
får ta en titt på det. behöver mer olja dock xD vågar inte starta som den står nu :roll:
Ingen fara så länge det är olja kvar på stickan så går det bra, dock ska du inte ut och köra något hårt med den.

Slangen som går till oljefällan, den lilla med 90 graders böj som går från motorblocket till oljefällan, om den är sprucken eller hoppat av så kan det läcka ut ganska bra med olja den vägen.

Slang Nr2 på bilden är det som jag pratar om :)
Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Räcker med att någon av slangarna inte är åtdragna ordentligt för att det ska läcka rejält med olja.... Egen erfarenhet :roll:
Jag gick från typ 2 matskedar om dagen till 1-2 droppar i veckan bara genom att dra åt slangklämmorna :lol:
Användarvisningsbild
av Enbitost
testade nyss och det var inget sug.
Oljebyte i Haldex

Hej. körde en sväng i normalkörning[…]

Möjligen kom den grå beläggningen […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]

Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]