Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
Hej

Jag skulle vilja köra min b230f LH 2.4 på E85. Idag blandtankar jag med ca 40% E85, men skulle vilja slippa blandtankningen och kunna tanka enbart E85.
Funderar på större spridare. Läste någonstans att man då behöver ca 40% större spridare. Vilka spridare kan vara lämpliga?

Jag vet att det bästa sättet är att installera någon box som reglerar bränslemängden automatiskt. Men jag vill inte klippa i bilens originalkablage.

Synpunkter på etanolkonvertering tas tacksamt emot.

Mvh, Bengt
av Rådlös
Läs P210's råd.
Du behöver inte klippa några befintliga kablar vid konvertering med en piggyback. (En elektronisk dosa som förlänger spridarpulsen) Det är passande skarvkontakter som du sätter på befintliga kablar till den bil du har beställt/köpt konverteringssatsen till. Om det är andra anslutningar så handlar det om ringkabelskor eller flatstiftkontakter på befintliga enheter. Går alltså lätt att återställa till ursprunget, om man vill det.
Dom två metoderna, större spridare eller en annan bränsletryckregulator har ingen inbyggd köldstartfunktion. Det har oftast en piggyback avpassad för den Nordiska marknaden. Går ju att kolla före köp. Om man inte vet exakt vilka spridare man skall ha, så upptäcker man ganska snart att det är en "tätvuxen djungel" med olika spridare. Det finns långt mer olika spridare än vad det finns tändstift på marknaden. Alla spridare passar inte rent fysiskt, men tillräckligt många för att det skall bli svårt att välja.

http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Användarvisningsbild
av lennarte
Farsans gamla 144 -72 körde jag i flera år sommar som vinter med bara en strypning i förgasaren, där var ju manuell choke och så hade jag motorvärmare. Den funkade bra och bränsleförbrukningen var helt Ok. 745-an jag har nu har det varit lite struligare med. Använde i 2 år bara förhöjt bränsletryck, men det funkade inte helt fullt ut. Jag har B234F motorn på 159 hk och den kräver ju lite mer. Har nu bytt till spridare från en Saab 9000 Turbo (50% större) och det verka funka bra nu. Dock var ju tanken att jag skulle kunna tanka bensin vid behov och bara sänka trycket, men det går nog inte nu då jag kör på ungefär originaltryck. Letar efter spridare från en Volvo 850 Turbo eller en tidig S eller V70 Turbo. Dom ligger "lagom" till en B230F motor och bör funka på min B234F med förhöjt bränsletryck
av volvo244gle
Etanol.nu är ett toppenforum med svar på det mesta! :-)-)

Vad gäller spridare så kan du t.ex. välja 0 280 150 785 (orange) från 850 Turbo.
0 280 155 831 (bruna) från en V70 2.5T kör jag med i en av bilarna.
0 280 150 431 från Saab 2.3 T ska också funka.
Finns ett flertal att välja på, men ovanstående är lätta att få tag på.

Nackdelen med spridarbyte är främst kallstarterna. Bilen kan bli riktigt tjurig att få igång även en sval sommardag... Upprepade korta startförsök hjälper, men men man bör absolut se till att montera ett "kallstartsmotstånd" eller ladda upp med startgas...

Jag filar för övrigt på en "chip-konvertering" nu. Brännare, EPROM-raderare samt 27c256 och liknande kretsar har jag gott om. :D
Hoppas kunna modifiera LH 2.4:as bränslemapp så att den dels ger ordentligt med bränsle under start, och dels blir bränsleflexibel. Önskar alltså kunna tanka mer eller mindre mängd bensin i nödfall. Just detta kan vara lurigt om man bara har bytt till större spridare.

Här är en bra början ifall man vill sätta sig in i hur insprutningen fungerar: http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php
Användarvisningsbild
av lennarte
volvo244gle skrev:Etanol.nu är ett toppenforum med svar på det mesta!
Jo, det är toppen där, fått många bra svar på mina frågor där. Tyvärr har jag inte alltid följt råden :( utan kört mitt "eget race". Dom rekommenderar "piggyback" varmt där också.
Kollade mitt bränsletryck idag, låg på 3,4 bar med vakuum. Sänkte till 3,0 (original) och ska se hur detta fungerar nu när motorn börjar bli "varm i kläderna" på etanolen.
Vad gäller spridare så kan du t.ex. välja 0 280 150 785 (orange) från 850 Turbo..
Det är sådana jag "letar" efter
0 280 155 831 (bruna) från en V70 2.5T kör jag med i en av bilarna.
Duger till mig också
0 280 150 431 från Saab 2.3 T ska också funka.
Det är sådana jag har

När man letar spridare måste man se upp med högohmiga och lågohmiga. Här kommer en lista på dom spridare "som finns". Vet ej hur uppdaterad den är, men dom modeller vi "pratar" om här är ju med.
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Den som sitter i min bil (B234F motor) heter 0-280-150-749 och "ger" 218cc/min. EV1 är hur elen är ansluten och High betyder att den är högohmig. Detta måste stämma för att kunna använda en annan spridare, sedan får man leta upp någon med "lagom" cc/min. 0-280-150-431 ger t.ex 350cc/min, vilket jag tycker är lite mycket. Men motorn går bra med dom med (i princip) original bränsletryck
av Rådlös
Ett litet söktips om du söker Bosch-produkter på Google. Om du tittar här på dom svar du har fått (dom är alla gångbara och vederhäftiga) så ser du att ett Boschnummer har tio siffror. Det börjar alltid med Noll. Sedan ett mellanslag och tre siffror, ett nytt mellanslag och tre siffror och ett sista mellanslag och tre siffror. Google "vet" att detta är ett Boschnummer och leder in dig på rätt sökväg. Skulle man skriva alla tio siffrorna i en rad så kan Google "tro" att det är ett telefonnummer eller vad som helst. Och om man rent allmänt logiskt och rationellt utesluter den första nollan blir resten av numret något helt annat och resultatet därefter. Så noll först, sedan grupper om tre siffror med mellanslag.

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]